Pic_24_5_2011_1_59_TheMechanic_DK_KeyArt
Svøbt i diskrete mærkevarer aflives diverse mennesker så æstetisk og problemfrit som muligt. Han er den professionelle dræber der forstår betydningen af planlægning. Hans private hjem emmer af høj kvalitet og funktionel design. Visuelt er filmen en rendyrket fornøjelse, der med det samme leder tankerne hen på Tom Fords ”A Single Man” mens handlingen blot er en opdateret version af en gammel Charles Bronson film. Altså, en ældre lejermorder der af uransaglige grunde oplærer en ny ung mand som morder for penge.

”What I do requires a certain mindset. I do assignments; designated targets. Some jobs need to look like accidents. Others must cast suspicion on someone else. A select few need to send a clear message. Pulling a trigger is easy. The best jobs are the ones nobody even knows you were there.” Arthur Bishop.
Pic_24_5_2011_9_3_THE_MECHANIC_D26_04179
Produkternes magt og udvikling

Mens filmens funktionærfolk alle bruger de driftsikre DELL computere slæber lejemorderen selvfølgelig rundt på en Apple maskine. Mens andre produkter i filmen let genkendes på designet (f.eks. B&O fjernbetjeningen) får IT logoerne derfor uhørt høj kamera tid. Det er muligt Spiderman ikke længere tager Carlsberg lastbilen rundt i New York , eller Pepsi Cola ikke længere udgør fremtidens favorit cola. Men mærkevarer indflettes fortsat i stor stil i spillefilm, hvilket til dels sikre skaberne flere penge at filme for alt imens en ny generation samtidig formes til masseforbrugere. Desuden viser productplacement os hvilke firmaer der spiller med marketingmusklerne og hvilket image eller markede de nu jagter.
Pic_24_5_2011_8_42_THE_MECHANIC_D18_02940
Dette er ikke mere forargeligt, plat eller overraskende i dag end det var i 1950erne, det er blot interessant at se hvor let vi alle lader os omprogrammere af fiktive fortællinger og helte. Nu fremstår det f.eks. sært når en filmkarakter bruger søgemaskinen Bing frem for Google, eller har en Nokia mobiltelefon frem for en Iphone, eller drikker appelsinjuice frem for Coca Cola, ryger cigaretter frem for cigarer osv. Vi trænes nemlig ikke blot til at genkende producenterne, men også til at forvente en bestemt livsstil tilknyttet deres mærke. Hvilket igen er et udslag af vellykket marketing og det faktum vores parader er nede når spillefilm indtages i biografmørket.
Pic_24_5_2011_8_47_THE_MECHANIC_D20_03108
Charles Bronson Ver 2.0

Hvis du som jeg har set alt for mange film er det ganske let at afkode hvilke skabeloner filmskaberne benytter sig af. Men endnu kedeligere bliver det når du støder på remakes af tidligere storfilm. Da alle overraskelser med et slag er væk, og du i stedet kun efterlades med muligheden at sammenligne den originale med den nye version. Den største forskel her er brugen af den veltrænede, muskuløse og tiltrækkende mand Jason Statham i hovedrollen. For selvom Charles Bronson sikkert gjorde en del pigehjerter urolige var han ikke just en flot mand, i stedet var han et mandfolk, vi alle troede kunne dræbe uden nåde. Altså et dumt svin indpakket i dybe rynker og gammeltestamentlig moraler. Jason er i rollen som Arthur Bishop al for blank og pæn. De brune øjnene røber intet, men efterlader dig ej heller med lyst til at vide noget. For han er en pæn mand, der bor flot og lever godt. Han tjener blot sine penge som lejemorder. Hvorfor Ben Foster i rollen som den unge uprøvet lejemorder står for al udstrålingen og de rå kanter i filmen. Hvilket ironisk nok var omvendt i den originale udgave hvor den kønne intetsigende Jan-Michael Vincent spillede Fosters rolle!
Pic_24_5_2011_9_14_THE_MECHANIC_D40_05264
clip_image001Uanset om du dækker ham i mudder, ruller ham i olie og fjer eller sætter ham i en kørestol vil Donald Sutherland altid stjæle filmscenerne han er med i. Hvilket også er tilfældet denne gang hvor Jason Statham slet ikke kan hamle op med Sutherland – selv om han godt nok gør en ihærdig indsats som den tavse dræber. Jeg er vild med Ben Fosters første lejemord i filmen, hvilket løfter hele oplevelsen op fra kedsomhedens dyb, for den flotte overflade kan ikke skjule genindspilningen savner substans.

Forsters lejemord understreger også de homoseksuelle undertoner i filmen, enhver vil kunne forstå skulle de have lyst. Alle de overraskende elementer i den oprindelige slutning er desværre fastholdt, hvorfor film fans verden over efterlades med en flad fornemmelse, og selvfølgelig en ubehændig trang til at bo i et træhus fyldt med mærkevarer, perfekt placeret mellem skov og hav!

Udgivelsen har intet ekstramateriale og de 88 minutter kommer med undertekster på dansk, svensk, norsk og finsk. Billede siden er flottest i formattet 16:9 mens lydsporet er at foretrække i dolby digital 5.1 skulle du ikke have lydanlægget til DTS. Udgivet af Nordisk Film der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen.

Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.