JesusShotgunDoor
Vi følger de to mexicanske mænd Faustos (Rubén Sosa) og Jesus (Jesus Moises Rodriguez) gennem helt et døgn på bunden af hierarkiet i Los Angeles. Hvor de klarer sig til dagen og vejen som løsarbejdere på timebasis. Men i en verden hvor rettigheder er en ukendt abstraktion lokkes de let på afveje af gyldne løfte om hurtige penge. Det eneste de skal er at dræbe et andet menneske, og hvem vil ikke gerne tjene nogen lette penge frem for at stå ubetalt i timevis foran en Home Improvement Store?

JesusRoca

Vi kender hverken Jesus eller Faustos forhistorie, deres motiver eller offeret Karens (Nina Zavarin) livs verden. Vi er bare fluen på væggen i denne realistiske men fiktive spillefilm. Der afspejler det amerikanske klassesamfund ingen rigtig vil vedkende sig eller tale om. Filmen bliver dog aldrig moraliserende og fremstiller på intet tidspunkt nogle af karaktererne særlig sympatiske. Til gengæld virker de alle som virkelige mennesker, upåagtet den kantede dialog og kejtede skuespil. Som mennesker der alle har givet op, og nu blot klynger sig til resterne af deres menneskelighed.
Soxodiagonal
Dette er filmens store styrke, og den direkte årsag til du vil se den til ende. For persongalleriet virker underlige dragende på din nysgerrighed også selvom du aldrig vil kunne forstå hvad de tænker, vil du gerne se hvad de gør. Sammenstødet mellem mexicanerne og offeret er på mange måder ganske udramatisk men fremstår i al sin påtaget normalitet helt psykotisk. For morderne tvinger offeret til at tilberede aftensmad, svømme, tage stoffer og kæle sammen. Alt imens dialogen mellem alle parter kun består af løsrevne sætninger, der på ingen måde tilfredsstiller din nysgerrighed eller hungrende efter mening. Det er her instruktøren Amat Escalante fanger dig, det er her du tryllebindes, og jeg overbevises om at filmen fortjener fire stjerner. Men har du ikke hang til filosofiske overvejelser eller beskuelse af akvarier bør du holde dig langt væk fra dette lavmælte krimidrama.clip_image001

Filmen har premiere d.d. og Øst For Paradis har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Filmen udkom første gang i 2008. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.