En_rejse_gennem_nætterne
De mange korte historier er alle variationer over det samme tema og ofte berører historierne hinanden direkte eller indirekte. Hver grusom fortælling indeholder mord og fortælles i timerne mellem midnat og solopgang. Vi følger de blodige spor gennem tolv historier fortalt over to kolde nætter, alle fyldte med selviske beslutninger og ondskabsfulde konklusioner.

Jeg forstår ikke formen, formålet eller ideen bag udgivelsen. Måske de mange noveller har været tiltænkt et andet medie eller udgivelsen har været planlagt anderledes. Der er i hvert fald ingen logisk begrundelse for at fordele disse mange morderiske historier på to nætter, da forbrydelserne ikke sker kronologisk? Mange af de samme overraskelser, drejninger og årsagssammenhænge går igen i historierne og på intet tidspunkt føler du sympati med hverken morder eller offer. Faktisk fremstår nogle forældres aflivning af familiens hund mens sønnen er på spejdertur som det ondeste i samlingen – hvilket er ganske absurd taget i betragtning af hvor mange familiemedlemmer der flænses, kvæles, druknes og kværkes i historierne.

Det er i mørket Kenneth Bøgh Andersen finder uhyggen og flere af historierne kredser om skovens mørke stille gru. Forfatteren har allerede en masse gysere under bæltestedet men det er i beskrivelserne af børnenes interaktion han fremstår bedst. Det hele er yderst velskrevet og jeg er da også vild med de mange sarkastiske bemærkninger som f.eks. denne perle ”Hun var dum som en spand snot. Skar man en revne i hendes pandeskal, havde man en udmærket sparebøsse” (p. 63)

clip_image001Mine tre stjerner gives for historierne ”Skattejagt”, ”Virkelighed?” og ”Ravn”. Hvis du har set for mange gysere eller læst for mange uhyggelige historier i dit liv er det let at afkode hvilke inspirationskilder Kenneth har haft. Desværre er der for mange gentagelser historierne imellem, og den legende tone vi kender fra ”Antboy” serien kommer kun momentvis frem i denne udgivelse. Hvis dit barn er begynder ud i midnatstimens uhygge er dette dog et udmærket sted, mens hærdede gyser fans bør springe udgivelsen over.

Bogen er udgivet af Høst & Søn et forlag i ROSINANTE & CO. 319 sider. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.