Efter fire DVD skiver og et hav af platheder er sæson fem af Boston Legal afviklet, men på trods af de ni timers fjernsynsserie er jeg ikke blevet meget klogere på universet, ideen eller årsagen til serien. Måske det blot er for sent at stige på universet så sent i forløbet eller også er serien blot tiltænkt som fyld mellem reklamerne på den kommercielle sendeflade verden over. Jeg ved det ikke, men orker i hvert fald ikke at se yderligere afsnit for at undersøge det.

Hver eneste afsnit er skåret efter den samme skabelon, således du har en A-historie med et juridisk dilemma og en B-historie der udvikler og uddyber forholdet mellem karaktererne i serien. Hver afsnitet afsluttes med små filosofiske og sexistiske betragtninger over verden som sådan, fremført af Denny Crane (William Shatner) og Alan Shore (James Spader) under åben himmel alt imens de indtager whisky og cigarer. Skaberne af serien forsøger at veksle mellem drama og humor men for det meste tilter plottet mod det absurde og der lånes for meget fra andre advokatserier (Især fra Ally Mcbeal) til man er godt underholdt.

Men det er svært ikke grine af de mest absurde situationer eller finde den alzheimer ramte stjerneadvokat Denny charmerende på trods af den konstante åbne gylp og sjofle tankegang. Det er således de mest ukorrekte udtalelser og mest idiotiske sammenligninger der får mig til at grine f.eks. mener Denny at abort er en forbrydelse mod Gud, med mindre det sker i Mexico der er forgården til helvede og derfor et område Gud er ligeglad med.

3_fjernpen.JPG

Mine tre stjerner skyldes den moderate underholdning serien giver mig, men gives især for de interessante juridiske problemstillinger de behandler i hvert eneste afsnit. Da advokaterne i denne serie kun taber to mindre sager er det dog forvirrende hvorfor firmaet trues af bankerot, men måske giver det ikke godt at vinde rettighedskampene? Vi kommer omkring valgrettighed, ældres rettigheder, abort, dødsstraf, retten til at bære våben, polygami, militærlovgivning, tobakindustrien, medicinalbranchen med mere. Det ændrer dog ikke på grundpræmissen at serien går i tomgang og det er begrænset hvor meget sjov en bromance mellem to gamle liderlige mænd kan afføde. Vi forlader sæsonen og serien med visheden om alle afkroge i seriens univers blev afsøgt og afprøvet.

Udgivet af Fox film. Der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Hver DVD skiver kommer med ekstramateriale og her vil jeg især fremhæve det usendte afsnit om Dennys ukendte datter. Undertekster tilbydes på dansk, svensk, norsk og finsk.