Rise of the Planet of The Apes
Dette er en actionfilm der formår at bære følelserne udenpå og har menneskeaber i hovedrollerne. Det hele er noget forbandet vrøvl men underlig nok ganske rørende og overbevisende. Filmen er en fri fortolkning af en bog skrevet af Richard og Florence Atwater.

Den amerikanske filmbranche har gennem årtier vist os hvor farligt det er at lede efter en kur mod Alzheimers. Men hvor f.eks. projektet i Deep Blue Sea (kæmpehajer avles for at finde en kur) var idiotisk og livsfarligt fra første dag er dyreforsøgene her langt mere humane og tilforladelige. Jeg kan sagtens forestille mig at dyreforsøg fortsat er et ømtåleligt emne mange steder i verden, men som altid er det at foretrække i forhold til test på mennesker.
AM132_010_v126_0028
Instruktøren Rupert Wyatt fremviser også fint det uhellige parløb mellem videnskaben og marketingsafdelingen men skurkene i denne film er alligevel ikke forskerne, medicinalbranchen eller aktionærerne. I stedet får vi dæmoniseret nogle dyrepassere og diverse dumme mennesker der i deres uvidenhed og afmagt reagerer med vold. Tom Felton er herlig som ond dyrepasser, David Oyelowo perfekt som den glatte pengemand og Brian Cox er aldrig et godt menneske på film.

RISE OF THE APES

clip_image001
Sammenstødet mellem de fremadstormende aber og politistyrkerne bliver desværre lidt monotont og ligegyldigt. Hvorved det der lignede et vellykket kryds af Oliver Twist historien og den visuelle følelsespornografi vi kender fra National Geographic Channel ender som en amputeret actionfilm der drukner i klicher. Forholdet mellem menneskeaben Cæsar (Andy Serkis) og pensionisten med hjernefejlen Pippi (John Lithgow) er rørende og hele filmen værd. Desværre er vores menneskehovedperson den kønne, men altid uoverbevisende, James Franco, der denne gang i rollen som forskeren Will Rodman er bindeleddet mellem alle filmens forskellige grupper. Du behøver hverken at kende de gamle science fiction film eller kunne have kunne lide nogle af dem for at nyde denne spillefilm.Der er meget der ikke fungerer men vi havner alligevel på hele fire stjerner fordi aberne vinder dit hjerte og sympati.

Filmen har premiere d.d. og FOX film har copyright på billeder brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.