SeaRexPromo02_555pxBLOG
Sea Rex 3D (2010) er sansefuld og illustrativ vidensformidling i 3D. Den 41 min lange dokumentarfilm beskriver historien om vores planet og dens udviklingen i et udsnit på 3,5 milliarder år. Filmen er flot, let at følge, og yderst lærerig uden at være for sofistikeret. Selvom titlen "Sea Rex" kan vække forventninger om rovdyr og deres jagt – sandsynligvis på grund af ligheden i navnet med det udbredte billede af den aggressive Tyrannosaurus Rex - er denne film helt klart rettet mod børn og unge.
4_midi
De der forventer voldelige konfrontationer mellem fortidige uhyrer må for det første bevæbne sig med tålmodighed da den første tredjedel af filmen kun giver en historiske forklaring af menneskets forståelse af dyrenes oprindelse og udslettelse. Dernæst må man affinde sig med at sammenstødene mellem søuhyrerne er få og knap så brutale som i film målrettet voksne.
3841793-sea_rexjpg
I filmen bliver vi guidet rundt mellem data og forklaringer af den franske zoolog George Cuviers genfærd (1769 - 1832). Han forklarer bl.a. at mosasaurs ikke må forveksles med dinosaurer (det terrestriske hvirveldyr) da de er marineøgler. Samt at det første mosasaur fossile blev fundet i 1764 (Maastricht).
SeaRex04_555pxBLOG
Filmens pædagogiske tilgang styrkes af involveringen af flere nutidige palæontologer der giver korte og omfattende forklaringer. Ikke blot styrker det troværdigheden af filmen som helhed, men formår også at give en afveksling i filmens formidling. F.eks. er den kreative tilgang og legesyge brug af 3D-effekter er især tydelig i indslaget med den videnskabelig rådgiver Dr. Benjamin Kear der vises i skeletform. For at bekræfte os om vores egen forgængelighed.
download
clip_image001Svagheden i filmen kunne være dens store fokus på forhistorisk liv, organismernes udvikling og deres interaktion med hinanden og omgivelserne. Men da filmens formål er en rejse til en forhistorisk verden bør man også justere forventninger herefter. Filmen er nemlig en glimrende oplevelse for hele familien, med flotte 3D-effekter og en masse viden om en æra hvor vi som mennesker kun har været til stede i kort øjeblik.

Af Kerttu Lohmus
 Sea Rex 3D (2010). Dokumentar, 41 min. Instruktører og forfattere: Ronan Chapalain, Pascal Vuong. Sprog: Dansk (glem ikke at tage dine hovedtelefoner med for engelske original lydspor). Forestillingens længde er ca. 1 time inkl. præsentation af den aktuelle stjernehimmel.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.