2
Det er når du ikke har noget at leve for du skal klynge dig hårdest til livet. For mister du først troen er der ingen vej tilbage. Mørket indeholder andet end fare og ubehagelige minder.

Bilbyen Detroit mister under en kort strømafbrydelse størstedelen af befolkning, de få der overlevede ved hverken hvad der skete eller hvorfor de ikke også forsvandt. Vores lille dysfunktionelle gruppe af overlevere består af et barn (Jacob Latimore) der venter på sin mor, en læge (Thandie Newton) der leder efter sin baby, en film fremviser (John Leguizamo) der fortryder det meste og en ægte egoist (Hayden Christensen) der savner sin ekshustru.

Katastrofen der har kastet dem sammen på byens sidste oplyste sted (en bar) belyses på ingen måder af deres møde, i stedet for piner karaktererne hinanden med dommedags snak og sørgelige historier. Indtil de i et sidste desperat flugtforsøg mobiliserer deres fælles kræfter og begiver sig ud i mørket.
4
Instruktøren Brad Anderson der står bag dette makværk har tidligere vist han formår at skabe uhygge og opbygge spænding (The Machinist) og vist han forstår gruppedynamik (Session 9), men denne gang er han fuldstændig på afveje. Her er der intet der lykkes for ham, og du efterlades i stedet med følelsen af modløshed over de spildte muligheder og en tydelig glæde over filmen endelig er slut. Grundideen er virkelig god, og dommedagsstemningen er vellykket. Men desværre får instruktørem intet godt ud af udgangspunktet og så kan det vel være lige meget.
_MEP0089.NEF
clip_image001De religiøse overtoner er trættende, mens skuespillet er fornærmende ringe, til gengæld macther det fint filmens elendige manuskript. De visuelle detaljer er takket være high definition knivskarpe og flere af dommedagsscenerne virker indbydende alene af den grund. De 91 minutter snøvler sig af sted og du tilbydes hverken uhygge, mening eller underholdning. Vi er alle bange for mørket, men du har ingen grund til at frygte Vanishing on 7th street. Hvorfor vurderingen kun havner på en stjerne og du på det stærkeste advares mod at se filmen.

Filmen er udgivet af SF Film der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Undertekster findes på dansk, svensk, norsk og det eksotiske sprog islandsk-. Lydsporet findes kun i en flad DTS kvalitet mens billede siden ser flot ud i HD Widescreen. Du kan se mere om filmen her. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.