chris-ryans-strike-back-006
Strike Back består af tre afsnit, hver af spillefilmslængde, med den selvsikre og flotte SAS agent Jon Porter (Richard Armitage) i hovedrollen. Vi følger ham som soldat og sidenhen som agten for MI6 i Irak, Afghanistan, Pakistan og Zimbabwe. Tonen er dumsmart men accenten er britisk. Det hele ligner noget du har set før, denne gang er det blot med England i førerstolen.
Chris-Ryans-Strike-Back
Når de store egoer vi har udsendt til verdens brændpunkter begår fejl med maskingeværer koster det liv, men alligevel er den største omkostning åbenbart tabet af selvtillid. Da den perfekte dræbermaskine ikke kan fungerer uden troen på egen ufejlbarhed. For disse skrøbelige soldater kan sagtens håndtere tortur, men åbenbart ikke at tage fatalt fejl. Hvilket vi lærer i seriens første afsnit hvor den narcissistiske kampsoldat John Porter tvinges på en ufrivillig pension fra felten for at henslæbe sit liv som sikkerhedsvagt i syv år. Men selvom selvmord ville have passet ham bedre finder han alligevel en måde at komme tilbage til Irak på hvor selvtillid, ære og plads i samfundet genfindes. I de to øvrige afsnit udvikler Porter sit potentiale som hemmelige agent alt imens han jagter sandheden på katastrofen der sendte ham ud i glemslen i 2003.
Strike-Back-Ep-4-3
DVD boksen udgør sæson et i Tv serien og de tre afsnit blev oprindelig sendt over seks omgange, mens der er planlagt 10 afsnit af den anden sæson. Du kan sagtens se hver eneste film for sig men kronologisk rækkefølge øger dog forståelsen. Filmen er fyldt med platte one liners og dialogbidder der ville passe ind i enhver Chuck Norris film.
strike-back-cinemax-tv-show (1)

clip_image001Billede behandlingen er flot, men kulisserne og hovedrolleindehaveren virker desværre for sterile og kedelige til du lader dig fange ind af universet. Jeg kan sagtens leve med hemmelige arrogante agenter og innovativt isenkram, men finder det voldsom utroværdigt når helten redder forældreløse børn i Afrika eller sætter livet på spil for at stoppe voldtægter. Det er muligt man opfostres til at gøre det rigtige når man er udsendt i majestætens tjeneste, men synes dog agenterne burde have lært at prioritere problemstillingerne. Mine to stjerner gives udelukkende for en bifigur i den tredje film - Ewen Bremner – der helt igennem fantastisk. Mens de manglende fire stjerner skyldes Richard Armitage, Andrew Lincoln, Shelley Conn, Jodhi May og sæsonens mange forfattere og instruktører. Du kan roligt springe denne serie over uanset hvilket sommerhus du er fanget i denne ferie.

Udgivet af SF Film der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Der er intet ekstra materiale på udgivelsen mens du kan vælge undertekster på dansk, svensk, norsk og finsk. Samlet spilletid er 4½ time og lydsporet er engelsk gengivet i dolby digital 5.1 kvalitet. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.