lola.web
Janne Hejgaard har skruet en børnevenlig og eksotisk spændingshistorie sammen med hidsigproppen Lola i hovedrollen, der flankeret af hendes to venner udforsker åndeverden omkring os. Fjernt fra den afrikanske savanne og farlige dyr forsøger Lola efter bedste evne at tilpasse sig det danske vejr, sindelag og omgangstone. Men det er aldrig let at være den anderledes, og slet ikke i den danske folkeskole, hvorfor Lola hurtig bliver uvenner med de smarte og i stedet søger de udstødte Vik og Lauras selskab.

Via en arvet trolddomsbog kaster Lola en forbandelse på klassens stride piger, men intet udvikler som de tre venner havde troet og pludselig er situationen en ganske anden og yderst farlig. Men hvad der er sket, hvorfor og hvordan forstår de ikke, blot ved de, at tiden er knap og handling påkrævet.
clip_image001Historien bliver aldrig rigtig spændende og forfatteren har bedre greb om skurkene end heltene i bogen. Hvorfor beskrivelserne af Camillas forhold til kæreste, forældre og veninde er fremragende. Jeg ville også gerne have læst endnu mere om den tykke veninde Soffi. Lolas familieforhold er omvendt al for idyllisk og især forholdet til brødrene er urealistiske. Ligeledes bliver Lolas følelsesmæssige tilknytning til Afrika aldrig vedkommende for selve handlingen, og hendes mange fremmedartede udtryk er især i starten af bogen en direkte belastning. Mine tre stjerner gives derfor for forholdet mellem Camilla og Soffi, Camillas egen selvopfattelse og mulighederne den magiske trolddomsbog tilbyder.

Udgivet af forlaget Klim. Første bind i serien om Lola. 254 sider. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.