49733
Spøgelserne i denne irske spillefilm er vitterlig skræmmende, desværre forfølges hverken årsagen eller formålet med spøgeriet og du efterlades derfor med flere spørgsmål end svar. Hovedpersonen er en forknyt knudemand med ondt i hjertet der forsøger at holde styr på familien efter hustruens død. Til gengæld er der spræl i sidefigurerne og massevis af charme over fremvisningen af Irland.

Vi træder ind i handlingen lige før årets litteraturfestival løber af stablen og vores hovedperson Michael (Ciarán Hinds) er en af de mange frivillige kræfter bag selvsamme. Ud over de lokale kendisser og mange bog fans er den udenlandske forfatter Lena Morelle (Iben Hjejle) også på besøg, det skyldes dog udelukkende en invitation med romantiske undertoner fremsendt af hovednavnet Nicholas Holden (Aidan Quinn).
18231_Screenshot (1)
Lullet ind i et godmodigt fortælletempo blev jeg faktisk forskrækket da et blodigt lig pludselig viste sig på skærmen. Faktisk forskrækkede han mig hver eneste gang han poppede frem i filmen da man er fuldstændig uforbedret på uhygge i de sekvenser han er med i. Hvorfor han viser sig for vores hovedperson forbliver faktisk uopklaret gennem hele filmen og årsagen til mandens selvmord er ligeså uvis.
18231_Screenshot_2

clip_image001 Vi når aldrig ind til kernen i denne film, hverken når det kommer til kærlighed, spøgelser eller sorg. Vi præsenteres i stedet for alle retningerne og ser dem krydse hinanden uden nogen forklaring eller forløsning. Man mistænker filmskaberen Conor McPherson for at sidde inde et dybere formål med filmen, for det er desværre ikke klart for publikum hvad ideen historien her. Den spirende interesse mellem Iben Hjejles figur og Ciaran Hinds er voldsom utroværdig, til gengæld er Dan Quinn herlig som den krukkede forfatter med hang til selvmedlidenhed og druk.

Filmen er udgivet af SF Film der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Undertekster tilbydes på dansk, norsk, svensk og finsk. Der er intet ekstramateriale eller andre valgmuligheder! Mange vil sikkert undre sig over hvad Casper Christensen laver i filmen, men da han kun er med i enkelt scene uden replikker er det vel lige meget med grunden? Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.