Till_havet_6
Hjælpemidlerne er sparsomme og dagenes udfald afhænger udelukkende af naturen omkring dem. Fangsterne er varierende men udbyttet altid rigt. Her er ingen effektivisering, maksimering eller profitjagt, i stedet lever fiskerne tæt på fortidens præmisser. Det er denne verden vi besøger i selskabet med skilsmissebarnet Natan . Det er her vi dykker efter hummere og indfanger barracudaer. Det er her mændene lever og kvinderne mangler. Det er her drømmen om verden der var, fortsat er virkelig.
Till_havet_3
Fanget i drømmenes verden
Undfanget af mennesker fra to forskellige verdener lever Natan på skift hvert sted. Hvor faderen har returneret til livet som fisker ved Mexicos kyster lever moderen i Rom. Drengen selv begår sig fortsat begge steder, men vi forstår at også han en dag må vælge side. Men udfaldet er ikke oplagt for selvom Natan har kærlighed til havet i sig, og mayaindianerblod i årene, er livet ensomt og skrøbeligt til havs.
Till_havet_2

clip_image001Det at besøge en eksotisk samtidig verden der er så fjern fra vores egen hverdag er denne films bedste egenskab. Desværre lader det ikke til filmskaberen har andet på hjertet end at præsenterer os for livet som fisker ved Mexicos kyster, et liv der på få områder adskiller sig fra vores fjerne forfædres verden. De tre generationer knokler side om side men fortaber sig sjældent til lange samtaler eller dybsindige indfald. De lever på naturens præmisser og nyder tilsyneladende ventetiden mellem fangsterne.

I stedet for at bruge menneskerne som hovedpersoner er de blot formidlere af naturen omkring dem, hvorved filmen selv bliver et visuelt forsvar for naturområdet Banco Chinchorro. Pedro González-Rubio har instrueret, skrevet og filmet spillefilmen. Han er dog bedst i rollen som kameramand.

Af Thor Kristjan Kidmose
Filmen har premiere d.d. Øst For Paradis har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Varighed 70 minutter. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.