Kassander elsker penge Ensemble_FotoTopper
Sommerens positive teateroverraskelse finder du denne sæson i Tivolis Pantomimeteater. Hvor du bænket mellem turister og småbørn får serveret en omgang underholdne, fornyende og veludført mimeteater med hip hop beats og electric boogie trin. Historien kan afkodes af alle aldre, mens flere jokes kræver voksenkundskaber at afkode. Tonen er let, dansen fri og udførelsen perfekt.
Kassander elsker penge_Forbryderen_Pjerrot_HarlekinFotoToppe
Historien forløses og udvikles af den rappe klædte Pjerrot, mens kærlighedshistorien mellem Harlekin og Columbine denne gang blot udgør baggrunden for handlingen. For den rige Kassander har mistet sit guld og selvrespekt til den muskuløse skurk med det store håndvåben. Frarøvet sine guldbarrer og flyvske dansepiger er Kassander ivrig efter hjælp fra Harlekin. Jagten er lang og sammenstødet elektrisk, mens slutning er klassisk.
Sonic og Nadia Dahl_Foto_Topper
Barndommens minder om pantomime teater er ikke mange, eller særlige gode, hvorfor voksenlivets gensyn har været få og korte. Alligevel blev jeg lokket på afveje af Tivolis pressemeddelelse der med ordene street-krimi-komedie havde min interesse, og vi er ikke engang halvvejs gennem præsentationen af stykket før jeg var solgt. For her er endelig en vellykket fusion mellem det etablerede teater og hip hop.
Jeppe Thybo Foto Topper
Nick Johnsen danser sig overbevisende gennem stykket i rollen som Pjerrot, mens Sonic via capoeira og dansetrin udfylder rollen som Harlekin. Nadia Dahl er yndig som Columbine men hendes forfinede trin overskygges denne gang af de mere løsslupne dansepiger Tori Cooper og Pamela Nunes. Jeg selv er vild med den robotdasende Jeppe Thybo der giver Kassander liv og sjæl. Skurken Martin Jensen charmere sig gennem forbrydelserne så ingen kan ønsker ham indespærret.
Kassander elsker penge_Ensemblet 3 Foto Topper

clip_image001Sløjfen bindes som altid pænt og intet overlades til din uvidenhed. Mine eneste indsigelser går på skurkens lidt for hyppige breakdance sekvenser, drikkeorgiets der fuser ud og brugen af bagtæppet der ligner et maleri af Per Kirkeby. Det er dog kun små og ubetydelig ting der på ingen måder hæmmer den positive fem stjernet oplevelse stykket var.

Jeg har siddet bænket foran alverdens abstrakte, nyfortolkende og provokerende teaterstykker, men intet har formået at gøre det så simpelt og vellykket som Steen Koerner gør det med ”Kassandar <3 $” (der er sms sprog for ”Kassandar elsker penge”). Frem til den 14. august kan du også nyde forestillingen under åben himmel i den gamle forlystelseshave Tivoli.

Hvis du vil have en siddeplads bør du komme i god tid. Foto copyright Topper. Stykket blev overværet i Tivoli d. 26. juli. Kunsterkollektivet BIG CITY BRAINS har stået for scenetæpper og rekvisitter. Det elektroniske musikunivers er skabt af Yo Akim. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.