411
Teatertruppen pålægges af deres velgører at optage endnu et medlem i deres rækker. Hvilket ikke blot tynger deres budget, men også udfordrer deres kunstopfattelse. Kompromiserne er få og en dyst om truppens fremtid må der til. Udfaldet er dog ikke så oplagt som man skulle tro og debatten raser gennem hele stykket.

Enetale
Men de mange ord vælter hovedsagligt ud af Lars Mikkelsens mund alene og stykkets fremdrift påhviler derfor kun ham. Heldigvis brillere han i rollen og rimene flyder så ubesværet at du både er imponeret og underholdt. Desværre betyder strukturen også at alle andre deltagere forvandles til stillestående statister der kun kommer til live når rimene kastes mod dem. En teaterform der ikke nødvendigvis klæder store udendørs scener.
426
Valére (Lars Mikkelsen) dominerer ikke kun lydsiden han står også alene for de komiske indslag og vilde ture rundt på scenen. De få bastante indstik Élomire (Troels Lyby) får mulighed for at afgive rokker ikke ved Valéres verdensbillede, men giver os publikummer forståelsen for debattens kerne. Kunstverdens evige diskussioner om hvad er kunst og hvorfor!
424
clip_image001Lars Mikkelsen er fantastisk i stykket og han stråler gennem forestillingen som krukken med selvtilliden i orden. Desværre efterlader han alle andre “døde” i sin slipstrøm og vurderingen havner derfor kun på fire stjerner. Jeg så gerne at Dorine (Rikke Lylloff) i stedet havde fået mere plads, at Élomire havde fået mere taletid på bekostning af Marquise de Conti (Tina Gylling Mortensen) ordrige passager. Men om disse valg skyldes Christoffer Berdals iscenesættelse eller David Hirsons forlæg ved jeg ikke.
422
Skyttegravskrigen mellem de der mener at det folkelige per definition altid må være i kontrast til det elitære finkulturelle udtryk udgør ganske vist rammerne for stykkets konflikt, men jeg opfatter forestillingen som fortaler for hybriden mellem de to. For sælger du intet påvirkes ingen, og sælger du alt er alle ligeglade. Hvorfor mellemvejen må være i alles interesse. Så skulle du have lyst til forfølge denne diskussion i muntert og veloplagt selskab har du nu chancen i Odd Fellow Palæets have.

Stykket blev overværet d. 20. juli i Odd Fellow Palæets have. Hvor du frem til den 27. august kan se stykket La Bête opført. I de øvrige roller finder vi Paul Hüttel (Béjart), Pauline Rehné (Madeline Béjart), Marie Mondrup (Maerie-Thérése du Parc), Mikkel Larsen (René du Parc), Asbjørn Krogh Nissen (De Brie). Den flotte scene og kostumer har vi Nina Flagsted at takke for. Jesper Kjær har oversat stykket fra engelsk. Bjarne Stæhr har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.