9788771050899-001
Dette er en er første bind i trilogien ”Mysteriet om Menneske-aben”, vores hovedperson er dog ikke aben selv, men i stedet den lille dreng Biffer. Der som enebarn af to uforstående og gamle forældre keder sig gennem sin barndom, lige indtil han en dag hører om den flygtende orangutang Bøffer. Med det samme føler Biffer nemlig et uudtalt slægtskab med kæmpe aben, som han derfor beslutter at finde på egen hånd. Bevæbnet med gåpåmod og en masse citroner (abens favorit spise) begiver Biffer sig derfor ud i den store verden for at finde sin nye ven - Bøffer.
9788771050899
Den resterende historie er en klassisk roadmovie blot tilpasset i tempo og uhygge så målgruppen hverken mister overblikket eller bliver skræmt. Vi udsættes derfor for talrige børnevenlige farer, opnår uventet venskab og finder ubehagelige overraskelser samt kærlighed, alt imens vi lærer lidt om livet og os selv. Men forfatteren Claes Johansen følger ikke stringent fortællingsmodellen hvorfor vi udsættes for enkelte gentagelser og til tider står i lidt stampe i historien. Lars-Ole Nejstgaard har stået for de sort hvide illustrationer i bogen. Hvilket han er sluppet ganske hæderligt fra, især de store tegninger og helsides illustrationerne er gode og stemningsskabende.
img003
clip_image001 Fortællingen er en tilforladelig lille historie med hyggelige krøller og enkelte skæve pointer, men den formår ikke at forløse sit potentiale og vurderingen havner derfor kun på tre stjerner. Historien er målrettet de ni årige og de vil utvivlsomt kunne kaste sig over bogen på egen hånd, men flere af bogens pointer gør den er oplagt som ”læse sammen med en voksen” - f.eks. det at huske mobil telefonen når du går ud på egen hånd eller hvorfor man ikke bare kan lukke dyr ud i naturen og tro det vil gå godt.

Eventyret afsluttes selvfølgelig ikke helt her i det første bind, men vi efterlader alligevel vores unge helt i hyggeligt selskab, hvilket der ikke er megen cliffhanger over, hvorfor man ganske smart har indsat tre spændingsmættet sider fra det næste bind i serien, til sidst i denne bog.

Bogen (96 sider) er udgivet af forlaget Alvilda der har copyright på scan brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.