Dette er en veloplagt actionfilm fyldt med humor og charme. Instruktøren Luc besson bevarer overblikket mens du selv forvilder dig rundt i de snørklede sidehistorier. Det er harmløst, fransk og frejdigt. Perfekt som underholdning og fyldt med referencer til de krævende.

Grænser for vores viden
Den europæiske mellemkrigstid var ikke kun domineret af krigsrygter og usikker økonomier, alt var under opbrud og fortidens mysterier blev utrættelig jaget. Videnskabelige fremskridt rykkede hele tiden mulighederne for verdens modige opdagelsesrejsende, og vores heltinde benytter sig af det hele. Det er dog ikke kun eventyrlyst der lokker hende til verdens ende, men jagten på en kur til hendes søster. Der ganske uheldigt har en lang hårnål fastgjort i hendes hjerne. Desværre for Adéle (Louise Bourgoin) tilbyder lægevidenskaben ikke de samme mirakler som fortidens medicinmænd mestrede og hun må derfor ty til drastiske metoder.
Pic_1_2_2011_47_33_ABS-1292
Adele
og Udyret
Tegneserieuniverset var for mig ukendt men filmen viste sig hurtigt at være en vaskeægte positiv overraskelse. Siden det første gennemgik, har jeg kastet mig over filmens forlæg og derfor gravet mig frem til tegneserien ”Adele og Udyret” fra 1976. Der ud over at være et samleobjekt, faktisk er ganske underholdene fortalt og tegnet af Jacques Tardi. Handling, hovedpersonen og det visuelle udtryk er slavisk fulgt i filmen af Luc Besson. Men der er nu mere pondus i filmskabte dinosaurer end de tegnede.
Pic_1_2_2011_49_13_ABS-36418-RECv2

clip_image001Filmen er ikke et mesterværk, men en vellykket actionfilm der formår at overraske. Computerskabte billeder sammenflettes flot med gammeldags kulisser og gribende eventyr. Tumperne fra ordensmagten afbildes så enhver franskmand forstår komikken, mens mange af henvisninger vil falde til jorden blandt skandinaviske fans. Heldigvis forstår vi alle hvem der er de gode, de onde og de dumme. Fjollerierne afveksles fint med action og ingen af delene fremstår realistisk, hvilket til gengæld klæder filmen. Mine fem forsigtige stjerner kastes efter en film du bør nyde på Blu Ray og kun indkøbe hvis action komedier falder i din smag.

Filmen er udgivet af Nordisk Film A/S der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Lydsporet er fransk og gengives flot i DTS HD 5.1 kvalitet men det dog billede siden der vinder mest ved skiftet til blu ray. Undertekster findes på dansk, finsk, norsk og svensk. Af uransaglige grunde er der intet ekstra materiale på udgivelsen, men da filmen er første led i en trilogi kan det være alt er gemt til seriens afslutning. Se mnere om filmen her
Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.