8702111040
Dagbogsstjernen Jamie Kelly ved fortsat alt og bekræftes nu løbende af diverse quizresultater. Geniets bedste veninde hedder stadig Isabella mens den ubedste veninde burde være Angeline, men forholdet bliver forskubbet grundet noget så nuttet som hundehvalpe. Jamie tvinges også til at ændre syn på forældre, skolelærer, betydningen af lækkert hår, drenge og konceptet dagbøger. Men på trods af dette fastholder pigebarnet selvfølgelig at hun ved alt!

img001
Jamie tvinges ud i dobbeltarbejde som dagbogsskribent da klasselæren pålægger dem at føre dagbog som skoleprojekt. Snedig som kun teenagere piger kan være det ændre Jamie sin håndskrift og skifter hånd når tegninger til den falske dagbog skal skabes. Illustrationerne er alle sort hvide, men de der er skabt til skoledagbogen har en tykkere og simplere streg. De bedste tegninger er de der ikke blot illustrerer nøgleord i historien men afbilder de groteske elementer i Jamies verden. Jeg er især vild med hvordan veninden videnskabeligt tester Jamies nødløgn om hvorledes hunden malkes tom via bogpres.
img002
clip_image001Verden fortolkes og vurderes ud fra universet centrum, men hun har selvfølgelig ikke kun blik for egne evner og andres fejl, faktisk besidder hun også selvrefleksion og massevis af humor. Hvorfor denne bog fortjener fem stjerne og sagtens kan læses af alle. Jeg grinede flere gange af sarkasmen, ironien og de dumsmarte bemærkninger. Pigebarnet er kun optaget af hundehvalpe, sit hår og quizzer fra damebladene. Så hun er selvsagt ikke det mest sympatiske menneske, men hun forbedre sig dog og det er en frydefuld fornøjelse at følge hende gennem smerten hendes erfaringer ofte udspringer fra. Upåagtet dette er seriens ottende bind formår Jim Benton fortsat at fornøje og kærligt udstille det dumme folkefærd teenagere nu engang udgør. Hvor grænsen går for universet vides ikke men jeg antager hovedpersonen selv ser det som sin gave til menneskeheden at fortsætte serien.

Bogen er udgivet d.d. af Gyldendals forlag der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. De 144 sider er på dansk ved Christina Englund. Bogen er den ottende i en serie, alle øvrige bind er allerede udkommet på dansk. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.