Pic_1_2_2011_6_42_Q0030_C0110_Final
Der er utvivlsomt mange der føler projektet er respektløst, pjanket og unødvendigt. Jeg selv fandt dog filmen underholdene, tro mod universet og vældig hyggelig. Men ”Olsen-Banden på de bonede gulve” som animationsfilm bliver aldrig helt banebrydende eller nyskabende. Faktisk har man følelsen af at have set filmen før selvom det kun drejer sig delelementer der lånes fra fortidens kassesucceser. Til gengæld er filmen veloplagt og opfindsom.

Samhandel og luskede aftaler
H.C. Andersens fjerpen udgør omdrejningspunktet i filmens konflikt, men det er fortsat den lille mands kamp mod systemet der er strukturen. Egon Olsen bliver som altid snydt af skrupelløse embedsmænd, mens ordensmagten forsøger at holde sig væk fra politiske problemer. Underverdens muskelmænd hentes fra emigrantmiljøet, mens de udenlandske modspillere er fra Kina og folkestyret ikke længere er hvad det har været. Filmen er spækket med tidssvarende kommentarer vedrørende indenrigspolitik og vores eget selvbillede.
Pic_1_2_2011_11_56_Q1180_Color - Final __new_closer_dog
Den let genkendelige fiktion
Tuborg logoet pryder ølflaskerne mens pengeskabene alle er skabt af Franz Jäger. Amagerhylder hænger hvor den skal og fremmedord udtales fortsat affekteret og ganske ukorrekt. Universet omkring de godmodige kriminelle elementer ligner på trods af de moderne bygninger og skilte fortsat et udsnit fra et frilandsmuseum kaldet ”Danmark anno 1972”.

De mange stemmer

Jeg er faktisk både tilfreds og imponeret over synkroniseringen af alle stemmerne i filmen. Men især Esben Pretzmann som Kjeld bør fremhæves. Øvrige der skal have ros er Martin Buch (Egon Olsen), Nicolaj Kopernikus (Benny), Annette Heick (Yvonne), Jonas Schmidt (Betjent Holm), Søren Sætter-Lassen (Hallandsen) og Michael Carøe (Ejendomsmægleren).

Teknik og ekstra

Udgivelsen består af en Blu Ray skive og en DVD skive. Hvor den første har bedre lyd, bedre billede og hele tre minutter mere film har de begge undertekster på dansk, svensk, norsk, finsk og engelsk. Desværre bliver tekstsproget alt for korrekt og megen af filmens charme forsvinder ved udeladelse af ord, ordstillinger og dialekter. Ekstramaterialet består derudover af en masse trailers for børnevenlige film, samt en seværdig logo teaser (for filmen) og skideballe af Yvonne.
Pic_1_2_2011_7_43_Q0758_C0280_Final
clip_image001Vi skal bruge en krukke honning, en tøjklemme, nogle hvepse, en boremaskine, en flaske sveskejuice, en sommerhat og en god bunke døde rotter”….alt er tydeligvis som det plejer at være i Olsen-Banden film. Dog er rammerne tilpasset og udtryksformen en anden. Efter min mening er det også den eneste måde universet kan overleve på, da hybriden mellem det moderne samfund og 70er nostalgi ikke vil kunne virke uden for animationens verden. Det var svært ikke at grine af de politiske karikaturer og latterliggørelsen af den kongelige kunst. Men en storslået komedie er der ikke tale om, men det hyggelige besøg i vores egen filmfortid er alligevel ganske underholdene. Mine fire stjerner kastes efter de vellykkede animationer, velvalgte stemmer og gennemtænkte moderne jokes.

Filmen er udgivet af Nordisk Film, der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan se mere om filmen her eller synes godt om deres facebook gruppe her.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.