Sjælebogen
Det frugtbare møde?
Konspirationstosser og historiekyndige krydser ofte spor når fortidens mysterier forsøges afdækket i fiktionens verden. Desværre kommer der sjældent andet end elendige science fiction ud af bestræbelser, men det hænder også at underholdene tiltag stykkes sammen. ”Sjælebogen” er selv en krydsning mellem ”Rosens Navn”, ”The Da Vinci Code” og alverdens moderne agentfilm. Hvilket betyder det meste er noget forbandet, om end underholdene, vrøvl, fyldt med skuddueller, åbenbaringer om vores åndsliv og et dystert indblik i stormagtspolitik.

Endnu et bind, endnu et lag
Glenn Cooper følger med den udgivelse op på ”De Dødes Bibliotek” der også havde FBI-agenten (nu pensioneret) Will Pieper i hovedrollen. Du kan dog sagtens stige på det teologiske bumletog her og jo mindre du ved om Luther, Shakespeare, Nostradamus og Calvin jo bedre.

Upåagtet at vores helt figurer i begge udgivelser som hovedperson er det dog ”sjælebøgerne” der er de rigtige stjerner. De består af utallige kolonner med optegnelser over dåbsdag og dødsdag for hele den samlede menneskehed frem til d. 9. februar 2027.

Denne gang jagter Will oprindelsen bag disse bøger, og som altid er der en masse magtfulde mennesker der ønsker indsigt, indflydelse og indtægter. Hvorfor den veltrænede agent med alkoholproblemet og den unge hustru, må erkende man ikke kommer langt ude venner.

clip_image001Mine tre stjerner gives for den forrykte ide, de vellykkede sammenstød og mulighederne i rammerne for fortællingen. Mens de tre manglende stjerner gives for forfatterens iver efter at knytte alt og alle til disse udgivelser, uden at have en klar ide om hvordan disse bøger bedst kan udgøre basis for en thriller. Det er sjældent realistisk, rigtig interessant eller dybt originalt. Jeg tog dog mig selv i at læse hurtigere i de passager hvor forfatteren frister med indblik i skabelsen af disse mange bøger. Dette er en oplagt strandkantsbog eller til de lange dage i sommerhuset. Hurtig læst og hurtig glemt-

Bogen er udgivet af forlaget Cicero. En del af Rosinante & Co. Bogen er på 288 sider inklusiv et kort uddrag fra første bind.Bogen er på dansk ved Brian Christensen, der desværre ikke har turdet eller fundet det muligt at oversætte en sonet af William Shakespeare. Der ellers fungerer som ledetråd i opklaringsarbejdet.  Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.