Layout 1
Bogudgivelsen er perfekt til den fakta hungrende knægt der ikke orker at læse for meget, men samtidig forventer en klar fremgang uanset hvad han kaster sig over. De mange farverige billeder adskiller de få faktamættet tekststykker, og hvert opslag har ligeledes en tegneseriestribe holdt i en stil der ville have passet det gamle blad ”Tempo”. Mange vil sikkert kaste sig over samlingen af modelflyene med det samme og siden vende tilbage til bogen for baggrundsviden. Det er muligt udgivelsen ikke er gennembearbejdet af en pædagog men formidlingen er virkelig i top og de mange lag sikre selv den mest bogtrætte dreng vil få en god oplevelse med bogen her. DSC01085
Sandsynligheden for at læseren husker sælsomme tekniske detaljer øges altid gevaldigt når det kombineres med en model – uanset hvor ringe, unøjagtig eller skrøbelig denne måtte være.Svæveflyene her er simple at samle, og for alle på min alder vil de vække minder barndommens arsenal af legetøj. Desværre flyver disse kopiere knap så godt og skader opstår ved hver eneste” landing”, hvorfor levetiden for flyene må forventes ganske kort.

DSC01091
clip_image001Mine fire stjerner kastes ivrigt efter udgivelsen der bl.a. har øget min viden om alt fra gamle monoplan fly, storslået konkurrencer og vilde bedrifter. Der får en til at mindes da flyvning var noget nobelt og dramatisk, før man opgav Concord flyene og Ryan Air omdannede transport af mennesker til en pinsel. Humoren i bogen er underspillet men flyder alligevel frit på alle sider mens udgivelsen fornemt er renset for politisk eller ideologisk slagside. For på trods af at rekorder i højde og hastighed engang var en del af et kapløb mellem forskellige stormagter så klæder det udgivelsen at elementet ikke fylder særlig meget. Ligeledes kunne der have været skrevet meget grumt om alverdens ulykke, men i stedet nævnes blot enkelte katastrofer i forbifarten. Den svæveflymodel som flyver bedst er ”Grunman Goose” men alle modeler der medfølger bogen kan svæve.

Bogen er udgivet af forlaget Borgen. Består af ti sider eller fem dobbeltopslag med info om hvert sit fly. Illustrationerne er skabt af Lee Montgomery, tegneseriestriberne af Anthony Williams mens bogen er oversat af Jens Christiansen. Foto copyright forbrugermania.com. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.