flaaklypa5_014715
Jeg voksede op dengang voksne fortsat debatterede tegneseriers skadelige indvirkning på børn og barnlige sjæle, da 3D kun var en gimmick og animationsfilm tog flere år at skabe. Det var dengang Thomas Winding udgjorde lydsporet til det meste jeg holdte af og drømmen var at eje en Il Tempo Gigante fra filmen Bjergkøbing Grand Prix. Det var derfor med rendyrket glæde at jeg indtog mit biografsæde til pressevisningen på selv samme film i sidste uge, og mit nostalgiske barnehjerte blev på ingen måde skuffet ved gensynet med den pragtfulde dukkefilm.
RB0J9321
Filmen blev en skandinaviske publikumssucces og har gennem tiden lokket millioner af publikummer til de norske biografer for at se og gense den store kappestrid mellem den opfindsomme cykelmekaniker og hans gamle tyvagtige lærling. Konkurrencen udkæmpes med racerbiler i et yderst personligt tilsnit, på en bane omkring den lille by Bjergkøbing. Grundpræmissen for historien er altså ganske banal, men filmens univers og karakterer er så smaskcharmerende at du med det samme overgiver dig til Ivo Caprinos eventyr.
flaaklypa4_008086
De snørklede historier og pudsige omveje fortælleren tager gennem hele filmen matcher til fulde de mange sjove visuelle detaljer. Lydsporets mange ordlege der ikke blev opfattet i barndommen får mig i dag til at gnægge og fryder mig endnu mere over gensynet. Jeg har ofte skrevet mange grimme ting om dansk synkronisering af udenlandske børnefilm og tegnefilm. Denne gang savnes det udenlandske norske lydspor dog slet ikke og man fryder sig over genhøret med tidløse stemmer som f.eks. Clays Ryskjær (Oliver O. Klapvold), Dick Kaysø (Robert Jydepotten m.fl.), Ole Monty (Theodor Fælgen), Vigga Bro (Sofus Gundersen), Gunnar Nu Hansen (Speaker på racerbanen), Ulf Pilgaard (Rudolf Bludstrupmose m.fl.) og Helge Kjærulff-Schmidt (fortæller). Toppet af med et musikalsk lydspor skabt og spillet af Bent Fabricius Bjerre.
flaaklypa4_018290
clip_image001De fem stjerner gives for detaljerne, kvaliteten i håndværket og den hjertevarme historie. Spændingen opbygges og vedligeholdes gennem racerløbet. De mange indforståede jokes om Norges internationale anseelse får smilet frem, men det er de tvetydige jokes og krøllede navne karaktererne har der får til at klukke. Jeg selv er selv vild med navnet olie Sheiken har - Ben Redic Fy Fazans!

Det er ikke så ofte du har mulighed for at se en 35 MM film fra 1975 genopsat i din lokale biograf så grib endelig chancen for gensynet med magien fra din barndom.

Filmen har premiere d.d. i nordisk film biograferne, Remo Caprino har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.