barney7
Den to timer lange spillefilm er et følelsesladet indblik i Barneys glæder og sorger i voksenlivet. Vi følger ham derfor gennem hele tre ægteskaber, og lige så mange skilsmisser. Vennekredsen er farverig og krævende men alle har de en speciel plads i Barneys hjerte. Han selv er en godmodig, elskelig og lidt banal tv producer der har to passioner i livet, ishockey og moderen til hans børn, Miriam Grant-Panofsky (Rosamund Pike).

Det ekstraordinære Normale
Paul Giamatti er mesterlig i rollen som den normale gut vi alle kunne tage en bajer med på den lokale. Han sammenblander det skrøbelige, egoistiske og krævende med gode intentioner og et stort hjerte. Barneys Mange liv er en humoristisk rutsjebanetur gennem Barneys tilværelse fra de glade dage i Rom i 70erne til den vemodige afsked med livet årtier senere.
Barney's Version
Filmen er spækket med stjernenavne der alle får både plads og rum til at udvikle deres karakterer. Dustin Hoffman glimter i rollen som Barneys far – Izzy Panofsky - en pensioneret gadestrømer der liver ethvert selskab op med kulørte historier. Minnie Driver er knuselskelige som den pæne jødiske pige der har svært ved at blive andet end fars øjesten. Scott Speedman spiller vennen Boogie med det store potentiale men manglende vilje, mens Mark Addy har en sjov lille rolle som ensporet politiopdager O’Hearne.
barney2
clip_image001Komedie med noget på hjertet der aldrig går efter de lette eller platte point. Du føler virkelig du kender Barney da filmen slutter og afskeden er vemodig, men heldigvis levede Barney et rigt og fuldt liv med whiskysjusser og cigarer nok til tre. Hemmeligheder var der mange af men kun Boogies død sled på Barney. Mine fem stjerner gives for turen, Giamattis indlevelse og filmens mange finurlige og morsomme vrid på historien.
barney4
Filmen har premiere i dag ved Vester Vov Vov, Gentofte Kino, Værløse Bio, Biffen i Aalborg, Nicolai Bio i Kolding og Malling Bio. Stederne er altså få, men spredte, så hvis du derfor har chancen for at se filmen opfodres du på det kraftigste til ikke at snyde dig selv for denne lille livsbekræftende perle! Der er skabt til alle os der tror på kærlighed ved første øjekast. Filmen er modsat de stereotype romantiske komedier fra Hollywood mulig at nyde uanset køn, så længe I er voksne og følsomme.

Af Thor Kristjan kidmose.

Miracle film
har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.