Fyra Œr tillFoto: Sofia Sabel
Vildledt af sine forældre og egen politiske overbevisning lever konservative David Holst (Björn Kjellman) som uafklaret homoseksuel fanget i sexløst fornuftsægteskab. Ambitionerne fejler dog intet, men da chancen for statsministerposten med et snuptag glider ham af hænde fyldes hverdagen med tvivl og anger. Lige indtil David tilfældige deler en elevator tur med den selvsikre, smukke og intelligente socialdemokrat Martin (Eric Ericson).
Ola Kjelbye Fotografi
Love is in the air

Kærlighedshistorien mellem de to mænd er så sødmefuld og medrivende at du let overser den manglende dyriske drift mellem de to. Den generte begyndelse overbeviser dig om muligheden, og pludselig virker den romantiske virkelighedsflugt ganske realistisk. Men vildskaben udebliver og deres kærlighed kommer kun til udtryk i hentydninger og irrationelle beslutninger samt kærlige kys. Måske filmpublikum endnu ikke kan håndtere andet end tanken om sex mellem to mænd eller også synes instruktøren (Tove Magnusson) kyssescener siger det hele (altså, når det drejer sig om mænd, idet hun selv udlever en sexscener med en mand i filmen).
Ola Kjelbye Fotografi
Ekstra materiale
Udgivelsen har de pligtskyldige indblik i hvordan, hvornår og hvorfor filmen blev til. Det er dog ”Tanterne Udtalelser om filmen” du først skal springe til da sekvensen med de fire tilskuere vitterlig er morsom. De ældre damer bor alle på vejen hvor en scene i filmen indspilles udenfor, hvorfor de selvfølgelig iagttager og kommenterer det hele. Den 108 minutter lange film har undertekster på dansk, svensk og engelsk.

clip_image001Den svenske filmindustri fremstår som et overflødighedshorn af krimier og komedier af høj kvalitet. Aldrig gøres noget mere besværligt end nødvendigt og altid fremstilles karaktererne som rigtige mennesker. Begge dele noget vi i Danmark ikke er så gode til. Historien er ganske banal og havde kærlighedshistorien ikke været mellem to mænd ville den have savnet kant. Hentydningerne til frikirkerne, svensk indenrigspolitik og bandet Ratata vil måske ramme ved siden af et dansk publikum, men det gør filmen heldigvis ikke. Fire stjerner kastes derfor efter filmen medfølgende det fromme ønske at sex på film ikke kun skal være forbeholdt heteroseksuelle!

Filmen er udgivet ad SF film a/s der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen her. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.