9788779556904
Tre hemmelige terrorist celler har planlagt massemord på amerikansk grund, CIA har allerede stoppet to af grupperne men stoppes af fintfølende bureaukrater før de får deres greb om den tredje og farligste gruppe. Vi følger henholdsvis agenternes kamp for brug af tortur for vores skyld, terroristernes kamp med at dræbe flest mulige og politikernes forsøg på at stoppe brud på Gene Konventionerne.
Strukturen er hentet fra den amerikanske spændings tv-serie ”24 timer” mens historie desværre også er hentet fra samme sted (sæson fire). Du vil derfor ikke være i tvivl om torturs lyksaligheder eller hvilket land der er verdens bedste efter gennemlæsningen af ”Ekstreme Metoder”.

Who’s affraid of….
Jeg led mig gennem de 350 sider utilsløret patriotisme, racisme og voldsforherligelse. Dog mest fordi historien var så latterlig forudsigelig og klichefyldt. På mange måder minder denne udgivelse om amerikanske spændingskrimier fra 1950erne, hvor truslen mod alt der var godt og sandt skulle findes blandt de feje løgnagtige kommunister på hjemmefronten.

Helten over den alle
Universet er sort hvidt og vores helt er et rigtigt mandfolk der gør det nødvendige for vores skyld. Skurkene er anderledes ondskabsfulde terrorister der dræber uden grund, varsel eller ære. Dog er det ikke muslimske fanatikere fra mellemøsten der lægges for had i bogen, men amerikanere der ikke tør lade efterretningstjenesten gøre det nødvendige. Mennesker der fordømmer CIA agenters brug af ”Ekstreme metoder” og lemfældige omgang med menneskerettighederne. Følgagtige kujoner der gerne vil reddes når det gælder, men ellers fralægger sig alt ansvar for de uetiske veje oplysningerne indhentes.

Tortur som løsning
Hele handlingen kredser om brugen af tortur. Dog mest om nødvendighed af metoden, da tortur er hvad ekstremister i mellemøsten benytter sig mens CIA benytter sig af ”ekstreme metoder” med et formål. Forfatteren har ofte enetaler via udvalgte personer der forsvarer tortur men det er dog hyppigst hovedpersonen Rapp (psykopaten der er hemmelige agent for cia) der får lov til at være talerøret.
Forsvaret eksemplificeret ved den politiske modstander der skifter mening da hun selv mister en nær ven til terror

clip_image001Forfatteren har tydeligvis en politisk dagsorden men formår ikke at indkapsle den i en troværdig historie. Selvfølgelig er forsvaret af tortur en logisk blindgyde som mennesker ofte havner i da de tror metoden skaffer svar. Da verdenssamfundet havde travlt med at distancerer sig fra ondskab efter 2. verdenskrig beviste amerikanske afhøringseksperter at samtale og medmenneskelighed var langt bedre metoder end de Gestapo havde benyttet sig af under krigen. De to stjerner gives for forfatterens gode greb om det politiske spil i Washington og det høje tempo i de sidste kampscener.

Bogen er udgivet af forlaget Klim. Den er på dansk ved Poul Buchwald Andersen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.