lewis_quality_mercy4w450
Lewis (Kevin Whately) er en godmodige fyr der hverken er belæst eller vild med klassisk kunst. Han er enkemanden hvis rødder udspringer fra arbejderklassen og hvis arbejdsliv som kriminalkommissær fylder det hele. Serien udspringer fra ”Inspector Morse ”universet , men her er det kun handlingen der kredser om Oxford Universitet ikke opdageren.

Den frugtbare undren
Opklaringsarbejder sker i et jævnt tempo og mysterierne falder fra hinanden takket være stædigt arbejde fra Lewis side. Der dør ganske vist en del mennesker i serien men på intet tidspunkt føles serien drabelig eller uhyggelig. Seriens skaber har amputeret karakteren Lewis ved at gøre ham til enkemand og lade hans privatliv bestå af enkelte ture til pubben. Hvor Morse f.eks. havde en passion for klassisk musik, kunst, fadøl, belæste kvinder og hurtige biler er Lewis langt mere sølle. Han varmer søndagsmiddagen i mikrobølgeovnen og savner sin hustru.
lewis_point4w450
Den dynamiske duo
Heldigvis har man parret denne arbejderdreng med en høj flot politimand Hathaway (Laurence Fox) der mestrer klassikerne og den bidende sarkasme. Den lidt overvægtige deprimerende Lewis står for indtagelse af junk manden og de mange fadøl i serien, mens den tynde og kække Hathaway ryger cigaretterne.
h
De fire afsnit
Series 3 består af fire DVD skiver med hver deres 1½ time lange afsnit. Du kan sagtens se dem i tilfældig rækkefølge da hvert afsnit har et afsluttet mysterium. Bill Anderson har instrueret ”Kærlighedens Allegori” og ”Tilbage fra de døde” hvilket han ikke slipper særlig godt fra. Til gengæld er ”Ude i mørket” af Maurice Phillips ganske fornøjelig om end dybt urealistisk. Det tredje afsnit ”Den Sande barmhjertighed” hiver os endnu engang rundt i det akademiske mudderbad af hor, løgne og mord. Men Bille Eltringham stopper heldigvis før det bliver for teatralsk.
lewis_counter7w450
clip_image001 Hele fem sæsoner hver af fire afsnit er det blevet til med Lewis men alligevel har man svært ved at se hvorfor. Krimi tv markedet er fyldt af langt bedre serier herunder også klassiske britiske mordserier. Hathaway bibringer serien en del charmerende sarkasme og står for den bedste joke om Morse. Det ændrer dog ikke på seriens langsommelige tempo og karikerede fremvisning af den britiske overklasse. I serien ”Inspector Morse” kunne man bedre slippe fra dette da hovedpersonen netop beundrede overklassen velvidende han aldrig ville blive som en af dem. Mine tre stjerner gives for de hyggelige afsnit og den romantiske beskrivelse af et England der ikke findes.

Udgivet af SF Film A/S der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Undertekster findes på dansk, norsk, svensk og finsk. Lydsporet er dolby digital 5.1. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.