THEWHISTLEBLOWER_STILLS_otherGLOacc_
Virkelighedens dramaer og tragedier er ofte oplagt filmmateriale men af uvisse årsager bliver slutresultatet sjældent seværdigt. Denne gang udspringer filmfiktionen af virkelige skandaler fra FN’s historie, og skulle du lide under naive forestillinger om det internationale folkestyre vil filmens budskab gå rent ind.
THEWHISTLEBLOWER_STILLS_otherGLOacc__3
Retfærdighed
Kathryn Bolkovac (Rachel Weisz) er gift med sit arbejde men det betyder ikke hun er afstumpet, blot dedikeret og målrettet. Kvaliteter der giver venner på den lokale politistation, men skaber store problemer for hende som udsendt i den internationale politistyrke. For det bliver hurtigt klart at alt for mange omkring hende ikke ønsker alle forbrydelser opklaret. Men for Bolkovac er det ikke nok at rede nogle enkelte stakler, hun ønsker helt at stoppe menneskehandel.
THEWHISTLEBLOWER_STILLS_otherGLOacc__2
clip_image001Filmens største problem er ikke den naive heltinde med hjertet på det rigtige sted, eller instruktørens (Larysa Kondracki) ulidelige kunstgreb for at få handlingen til at glide forholdsvis ubesværet, det er den latterlige grundpræmis at FN skulle bestå af noble hensigter og et moralsk overherredømme der ødelægger oplevelsen. Selvfølgelig er det noget svineri at onde mennesker gør modbydelige ting, men du skal virkelig være blåøjet hvis du tror godgørende organisationer kun er fyldte med rare mennesker. Jeg blev ikke rørt af filmen, historien eller skuespillerne. Mange konflikter blev anskuet fra et amerikansk synspunkt, mens konflikterne blev afviklet som actionfilm. Problemstillingerne er verdslige og skurkene skader hele verdens samfundet. Det blev dog ikke rigtig klart under filmen, i stedet blev det banket på plads at mænd er nogle liderlige svin uanset nationalitet og profession.

Filmen har premiere d.d. og Scanbox har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Blandt filmens øvrige skuespillere finder vi smukke Monica Bellucci, danske Nikolaj Lie Kaas og dygtige Vanessa Redgrave.Samlet spileltid 112 minutter. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.