SM2 photo by Christian Geisnæs
Ondt i sjælen

Afmægtige og ensomme vrider vi mennesker os gennem sølet, alt imens vi klamrer os til det spinkle håb at kærlighed en dag vil være os forundt. Dette er historien om fire skrøbelige sjæle hvis livsbaner krydser hinanden utallige af gange før forløsningen indtræffer. Hvor perversioner udelukkende afsøges for nærhedens skyld, mens de dårlige beslutninger fungerer som katalysator for filmens kærlighedshistorier. Det er vanvittig sort, og ganske morsomt.
NAB 2, photo by Christian Geisnæs
Ensomme mennesker har også drifter

Datteren er fraværende og ægtemand just død hvorfor pensionistlivet tynges af kedsomhed. Heldigvis tør Ingeborg at række ud mod verden og mærke livet. Det er sjældent kønt eller særlig vellykket, men det er modigt og personligt. Kærligheden genopdages parallelt med datteren genfinder sig selv via SM porno. Alt imens filmens mænd famler efter deres plads i livet. Anders blotter sig for fremmede og bekendte mens sønnen sælger sig selv for hvad end du har i lommerne.

Det ekstra skridt
Det findes et hav af udgivelser der er proppet med ekstra materiale kun filmanmeldere og andre filmnørder nogensinde ser. Kvaliteten er ofte ufattelig lav og hele ideen med at medtage klip der var for dårlige til den oprindelige film er også tvivlsom. Det sker dog at alternative slutninger eller dybdegående interviews beriger seerne, men som oftest er det bare tid du aldrig får igen. Heldigvis er det ikke tilfældet med Mikkel Munch-Fals DVD udgivelse der inkluderer to fantastiske kortfilm og to selvironiske reklamer der hiver den samlede vurdering op på fem stjerner (jeg gav den kun fire i Vilnius). Hvilket selvfølgelig er lidt færre end de 32 Mikkel tildeler sig eget mesterværk. De to kortfilm ”Ynglinge” (2006 - 23 min) og ”Partus” (2006 - 20 min) besidder den samme sorte humor og barske kærlighed der kendetegner ”Smukke Mennesker”.

Mikkel Munch Fals 5 photo by Daniel Urhøj
clip_image001Selve filmen har for mange heldige sammenfald til sløjfen på historierne bliver troværdig. Til gengæld er turen aldrig kedelig da overraskelserne sniger sig ind på dine fordomme og uvidenhed. Filmen understreger til fulde at vi på trods af vores uperfekte liv og flossede moral bør klynger os til håbet om en bedre fremtid. Det anbefales af se filmen og ekstramateriale ud i et for at få den bedste filmoplevelse.

Filmen er udgivet af SF Film A/S der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen her. Du  kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.