TrueLegend_DVD_flatpack_salg
Hvis du formår at lære af modgang og personlig smerte vil din plads i verden være sikret. Men hvis du lader hævn være din drivkraft vil du ikke blot komme på afveje, du vil også miste formålet med livet. Kærlighed mellem far og søn, bror og søster, mand og kvinde er drivkraften for de gode i filmen. Mens den onde drives af kærlighedens fravær og det altødelæggende had det forårsager. Sammenstødet mellem de to sider og dets udfald er oplagt ,men fører os til skabelsen af den lokale folkehelt der endelig bryder med vestens fornedrende dominans over det kinesiske folk.
2009_11_14_09_True_Legend_s
De der har skylden

Woo-ping Yuen har gennem de seneste mange årtier været enten instruktør, skuespiller, teknisk rådgiver på massevis af de store kampsportsspillefilm i både Kina og USA. Denne gang har han forsøgt at omdanne historien om Su Qi-Er’s overgang fra general i Ding Dynastiet til skaberen af legenden bag kampsport stilen ”Drunken Boxing” til spillefilm. Det er han ikke sluppet ret heldigt fra, og Chi-long To manuskript er ikke meget bedre. Men skulle du have styr på dine kinesiske legender og forskellige stilarter indenfor Kung Fu er filmen her fyldt med henvisninger og hyldestsekvenser.
TrueLegend10
De der skal nævnes

Det er en fornøjelse at se Man Cheuk Chiu udfolde sig fysisk i rollen som Su Qi-Er, mens mandens evner som skuespiller halter gevaldigt. Talentfulde Michelle Yeoh har en mindre rolle i filmen, der desværre ikke giver særlig meget mening og er helt igennem ligegyldig for historien. Xun Zhou er yndefuld og overbevisende men fremstår som en sær blomst mellem alle de barske krigere. Andy On er superskurken i filmen og på trods af de klodsede replikker er han god i rollen som den sindssyge og livsfarlige halvbroder hvis hjerte er kulsort.
True-Legend-movie-image
Ekstramateriale

Ekstramaterialet er ikke oplistet på coveret men består bl.a. af en seværdig musikvideo med Xun Zhou. Derudover er der en serie filmklip der ikke giver nogen mening! Du skal i stedet springe til interviewene med instruktøren, skuespillere og effektfolkene. Her får du fremvist de kæmpe store kulisser i filmen, en rundtur i det største kinesiske filmstudie og får legenderne bag historien uddybet. Jeg selv var vild med helikopterkameraet der blev brugt til kampscenerne. Der tilbydes undertekster på dansk, svensk, norsk og finsk. Lydsporet er mandarin i dolby digital 5.1 kvalitet. Discen indeholder også et spansk lydspor i DTS kvalitet, som jeg dog ikke har kunnet få til at virke! Samlet spilletid er 110 minutter.
michelle yeoh true legend 46 3
clip_image001Fejende flotte kampscener og imponerende kulisser opvejer ikke de negative ting i filmen. Det er dog hovedsagligt formidlingen af de lange linjer i historien der trækker oplevelsen ned. Familiekonflikten kommer for hyppigt på afveje, og medlemmernes indbyrdes forhold fremstår utroværdigt. Det store klimaks i filmen efterfølges af 35 minutter kinesisk legendeskabelse der virker underlig påsat hovedhistorien, og især David Carradine fremstår malplaceret i denne sekvens. Sandsynligvis har man forsøgt at give publikum mulighed for forstå legenden og mennesket bag ”King of Beggars” før skabelsen præsenteres. Desværre drukner begge dele i ligegyldige detaljer og den direkte årsag til der kun gives to stjerner.

Filmen er udgivet af SF Film A/S der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App. Hvis du valfarter til Roskilde Festival i år er dette en af de film der vises i “biografen”.