FAIR GAME
Når de stærkeste tager fejl, er det altid de svage der betaler prisen. Men selvom magtmisbrug ikke er noget nyt fænomen, og illusionen om USA retssystem forsvandt for årtier siden, er det alligevel skræmmende at følge Bush regeringens angreb på CIA agenten Valerie Plame i filmen Fair Game.

166 FG_3312

Skæg og blå briller
Når du arbejder i det skjulte og ingen vil vedkende sig dit arbejde, er det mindste du kan forvente at din arbejdsgiver ikke bevidst forråder dig. For som hemmelig agent er det ikke kun din identitet der ikke kan tåle offentlighedens kendskab. Men da CIA havde problemer med at finde svarene Bush regeringen efterspurgte, blev Valerie Plame og hendes ægtemand Joe Wilson ofret i et forsøg på statsligtyranniseringen af afvigende meninger.
FG_3214

clip_image001Ligegyldighed i bevægelse
Grundlaget for filmen er en fascinerende nutidig hændelse fra den Amerikanske krig mod terror. Desværre bliver det i hænderne på Doug Liman til en flad omgang spillefilm om magtmisbrug uden nerve, indlevelse og overbevisning. Sean Penn spiller rollen som New Yorker akademikeren med det store udsyn og de rigtige meninger med vanlig overbevisning, men desværre er det Naomi Watts der har hovedrollen som CIA agten i unåde, og hun formår slet ikke at bære filmen. Du er vitterlig ligeglad med deres ægteskab, de irakiske forskere der svigtes, magtovergrebet mod ægteparret og præmisserne for filmen. Hvis du lider under grundløse formodninger om USA skulle have en slags moralsk overherredømme vil du sikkert blive chokeret af historien, men jeg selv kender ingen der er så naive og tror vitterlig ikke de findes.

Filmen er udgivet af SF Film. Der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Undertekster på dansk, svensk, norsk og finsk. Lydsporet er engelsk og ganske tilforladeligt i dolby digital 5.1. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.