dollhouse1
Dukkehuset er befolket af smukke, fleksible unge mennesker hvis velvillighed kun overskygges af deres kropsnære tøj og adskilte læber. Heldigvis har serien større ambitioner for universet end avanceret horehus for de rige og dumme. Men formålet, baggrunden og muligheder forbigås i de første mange afsnit og efterlader os i stedet med en moderne krydsning af spillefilm og TV-serier så som Matrix, Nikita, Alias og Angel. Hvilket ikke er håbløst, kedeligt eller spild af liv, men til tider blot virker sådan. Det er sæsonens sidste fire afsnit der løfter oplevelsen og hiver stjerner i land.
dollhouse-5
Lækker Lufttom Dukke
Elizia Dusku har hovedrollen som dukkebarnet Echo, og hun er som altid perfekt i rollen som den selvlidende, smukke, barske tøs der tæsker drengene og banker bajerne. Elizia har været TV lækker siden Buffy dagene og ligner sig selv i Dollhouse. Dog er barmen mindre, og livvidden smallere, men det kønne ansigt vil vække genklang ved mange mandlige seere. Inden du korser dig over denne sexistisk beskrivelse af en skuespillere burde du kaste et blik på kvindens karriere og nuværende faste arbejde. Selvfølgelig er det ikke pornografi, men man mistænker hende for at have overvejet netop den genre flere gange. For kameraet elsker hende, og kameramændene sørger altid for fokus på kavalergang og bagdel. Selv stønner og vrider hun sig gennem de fleste dialoger mens tildækkede kostumer åbenbart aldrig passer hende. Hollywood og mænd verden over elsker hendes dådyr øjne og sprøde stemme – men det er kroppen og forståelse for kameraet der sikre hende pengene.

Hun kan på ingen måde spille skuespil, men det er der så mange der ikke kan uden at det påvirker deres filmkarriere (se bare på Julia Roberts eller Keanu Reeves). Det er derfor et rendyrket held hun i denne serie kun skal ”spille” en lufttom dukke hvis personlighed og minder flyver rundt som løsrevet fragmenter i kraniet. Hun skal med andre ord kun være overflade og aldrig virke overbevisende i længere tid.
dollhouse
2019 Dolls Vs Man
Joss Whedon er en mand med lav selvtillid og stor magt. Hvorfor han endnu en gang har formået at skabe den samme TV serie og sælge den til FOX. Hvis du synes dommedagsrammerne, temaerne behandlet og humoren minder dig om TV serien Angel skyldes det ikke tilfældigheder. Whedon er nemlig manden bag f.eks. Angel, Buffy, Firefly, Serenity og været medforfatter på et hav af storfilm som f.eks. Speed. Dollhouse fik dog kun to sæsoner på amerikansk TV (det kan dog altid ændre sig) og det futuristiske spor den første sæson afsluttes med bliver derfor ikke  fulgt til dørs. Hvilket er en skab da det er formålet med Dollhouse og de store abstrakte konsekvenser det har der er virkelig interessant!
dollhouse1

Ekstra Materiale
Ekstramateriale er der vitterlig en del af. Det første pilotafsnit serien havde finder du her. De 47 minutter giver et langt bedre billede af universet end seriens nuværende første afsnit. Til gengæld afsløres for meget her, hvad der sikkert var grunden til udeladelsen. Scener fra afsnittet er brugt hist og pist i de øvrige afsnit. Der er en halv time fraklippede scener hvoraf størstedelen hører til pilotafsnittet der aldrig blev udsendt. Hvilket i bedste fald er spild af tid! Making of Dollhouse, Coming Home, Finding Echo kræver en masse tid men giver intet igen. Designing the Perfect Dollhouse er tilnærmelsesvis interessant og A Private Engagement er ej heller spild af liv. Alt ekstra materiale kommer med undertekster der findes på dansk, svensk, norsk, finsk og engelsk. De 569 minutter der udgør denne udgivelse har et lydspor i dolby digital 5.1 hvilket sagtens kunne have været stereo uden serien ville lide under det.
alpha

clip_image00113 afsnit
De sidste tre afsnit af sæson et har Alan Tudyk i rollen som dukken Alpha. Der via en mental kortslutning og enkelte regnefejl af videnskabsmanden bag dukkehuset nu består af hele 48 forskellige personligheder. Her under det oprindelige morderiske sadistiske jeg. Tudyk er en fornøjelse at iagttage og opleve uanset om det er i spillefilm eller Tv serier. Han rammer rollerne som retarderet, ondskabsfuld og psykotisk rent. Harry Lennix (Boyed) giver sammen med Olivia Williams (DeWitt) serien fylde og bid. Mens Fran Kranz (Topher) og Amy Acker (Dr. Saunders) giver universet en hyggelig tegneserie ramme. Det afsluttende spring til år 2019 lover godt for serien og man glæder sig til at følge jordens undergang i bedste dommedagsstil. Serien er ikke vellykket, men det skyldes udelukkende skabernes egen vilje og tiltro til universet. For grundideen er ikke dårlig og mange af elementerne er rigtig gode. Faktisk ville denne TV serie være forrygende som manga tegneserie, og det er ment pænt.

Dollhouse er udgivet af FOX film der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.