1552742
Fordommene var mange inden bogen overhovedet var påbegyndt, dels havde jeg allerede læst for mange oversolgte svenske krimier og dels set for mange halvdårlige science fiction film til at lade mig overbevise af pressemeddelelsen fra forlaget. Hvorfor titlen blev parkeret på den dræbende ”anmelderhylde” i huset, hvorfra få bøger vitterlig klarer springet til anmeldelse. Tilfældigheder og momentvis svigtende pinsesol afgjorde dog [geim]’s skæbne, og handlingen sikrede bogen færdiglæst på en enkelt dag. Mine seks stjerner vil for nogle utvivlsomt være for mange men formen, fortællestilen og rammerne for historien stod for mig så rent at udfaldet ikke kan være anderledes.

Wanna play a game?
Historien har to hovedspor der krydser hinanden flere gange, men det er spillet i den alternative virkelighed der lokker dig videre i teksten. Vores hovedperson HP er en utilpasset, anarkistisk doven skiderik uden mange faste holdepunkter i livet og som let lader sig lokke af pengene, anerkendelsen og anadralin sparket det alternative rollespil tilbyder ham. Hans søster er vores andet spor i historien, men kun fordi deres skæbner og professioner er sammenflettet. De deltog begge i et drab på hendes første seriøse, og voldelige, kæreste, det var hende som skubbede mens brormand tog skylden. Nu er hun livvagt for statsoverhoveder og andre kendte mennesker, mens han er en mobiltelefonstyret spiller hvis point høstes via vilde stunts og sammenstød med autoriteter i virkeligheden. Sammenstødet virker oplagt men udfaldet er knap så forudsigeligt.

Den overbevisende fiktion

Du kan sagtens læse bogen som et direkte modangreb på google der lokker dig på afveje med såkaldte gratis online goder for til gengæld at stjæle alle dine hemmeligheder for profittens skyld. En positiv udgave af disse anonyme spil der koordineres via nettet kunne være Flash Mob der blot venter på en ondsindet leder for at gå galt. De mennesker der gladelig spiller med i verdensomspændende GPS skattejagter (GEOcaching) er også mulige droner i bogens beskrevet rollespil. Voldsvideoer offentliggjort via f.eks. Youtube er allerede en virkelighed vi kender. Det er altså blot et spørgsmål om at sammensætte disse elementer og tilsætte lidt sadisme før bogens spil er virkeligt. Liberal Alliance forsøgte sig med en mild udgave af spillet i form af Freedom Fighter.

clip_image001If you don’t change then what’s the point of anything happening to you?
[geim] er en spændingsroman der afvikles som en moderne thriller tilsat elementer fra et first person shooter spil. Heldigvis er vores helt hverken særlig sympatisk eller eftertænksom da det ville have dræbt tempoet og udviklingen i historien. Spillet som beskrives i bogen er hverken urealistisk eller særlig behageligt at læse om. Forfatteren har et solidt greb om genren og formår at sammenblande skandinaviske politiserier med internationale paranoia film. Jeg blev grebet af handlingen og slugte kapitlerne i et tempo der minder om fan læsning. [geim] er en fantastisk debut der er helt oplagt som spillefilm.

De 367 sider er skrevet af Anders de La Motte der til dagligt arbejder med sikkerhedsspørgmål i et internationalt it-firma, tidligere har han været politimand i Stockholm. Dette er første bind i en planlagt trilogi. Den danske udgave er oversat af Jacob Jonia og udgivet af Forlaget Klim.  Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.