jagten_collage_kalender
Meningen med livet

De store fortællinger er døde og tilbage har vi selv nu ansvaret for at finde meningen med livet. Men det intellektuelle drivgods ideologierne har efterladt os med gør det umuligt at finde åbenbaringen om det lykkelige liv, i stedet kravler vi rundt mellem let genkendelige fragmenter af en verden vi engang levede i.

Den Japanske Mester
Teaterstykket ”Jagten På Et Plot” leder os rundt mellem fortolkninger af fragmenter fra Haruki Murakamis roman ”Trækopfuglens Krønike”.

Jagten forgår I lidt over en time på det fascinerende kompleks der tidligere udgjorde Carlsberg. Det hele tager lidt over to timer inklusiv en pause og filmfremvisning til sidst.

IMG_6037
Installationsteater

Den logistikmæssige udfordring i stykket er enorm, og afviklingen sker faktisk ganske problemfrit. Selvfølgelige opstår der enkelte afventende pauser, fortællingsmæssige blindgyder og gentagelser på vores guidede ture rundt i landskabet. Men som helhed er det ikke formen der hindrer stykket. Der er her tale om installationsteater i bevægelse, hvor publikum udfylder rollen som statister og forløsere af historien.

Ethvert teaterpublikum inddeles i tre forskellige grupper og udsættes for varianter af de samme brudstykker, hvorved vi ikke helt oplever det samme. De fysiske rammer for stykket udforskes sammen med publikum, mens stykkets dybere mening forbliver utilnærmelig for de fleste. De forskellige tråde sammenflettes nemlig ikke, og kun de der har læst ”Trækopfuglens Krønike” vil føle nogen form for overblik.

IMG_5997
Varianter over et tema

De forskellige guides er alle varianter over karakterer fra Harukis roman. Vi præsenteres i stykket blot for deres smerte, deres længsel, deres forkrøblede sind. Monologerne og baggrundshistorierne udspringer alle fra romanens verden, men modsat sit japanske ophav tilbydes vi ikke en forklaring. Vi tilbydes ikke et klimaks. Vi tilbydes ikke et gængs historie forløb. I stedet præsenteres vi for en kortfilm der er blevet til samtidig med vores tur, optaget med og omkring os, men alligevel ikke om os. Hvor instruktøren jagter meningen med livet alt imens vi jagter et plot til fods. Desværre er det tydeligt at hverken han eller vi opnår dette. I stedet efterlades vi, som alle andre i vesten, alene med vores rastløshed, og endnu gang understreges det at hvis livet skal have en mening er det op til os selv.
IMG_5872

clip_image001Jeg er fascineret af udgangspunktet, af enkelte af brudstykkerne, og nyder turen rundt i komplekset. Jeg ved at jeg manipuleres rundt mellem faste holdepunkter i geografien og historien, men undrer mig alligevel over at jeg ikke tilbydes andet end abstraktion om livets mening. Det er modigt, og formidlingsmæssigt helt ude i skoven. Mine tre stjerner gives fordi jeg bilder mig selv ind at historien, formålet og afviklingen giver mening for mig. Mens andre utvivlsomt vil føle sig fanget i et barokt univers hvor afvigelserne fra teaters vante rammer udfordres uden et klart formål. De gives for den charmerende Johannes Lilleøre der ville klæde en hver moderne gyser. De gives for de fantastiske lokaliteter, og Erik Polds videoindsats.

Jeg overværede stykket den 7. juni ved Dansehallerne hvor du selv mulighed for oplevelsen frem til den 25. juni (stykket er på engelsk den 23-25. juni). Fotos af Malle Madsen. Collage af Rebecca Arthy. Idé og instruktion: Adelaide Bentzon og Erik Pold. Medvirkende: Johannes Lilleøre, Merete Byrial, Daniel Norback, Sigrid Kandal Husjord, Nina Kareis og Erik Pold. Dramaturg: Karsten Johansen. Scenograf: Rebecca Arthy. Komponist: Pelle Skovmand. Video-designer: Helle Lyshøj.

Du kan læse mere ved Liminal.dk. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.