skinnet-bedrager
Det ufuldendte menneske

De personlige anekdoter fra den fjerne fortid, og travle hverdag, fylder ikke blot siderne i ”Skinnet Bedrager” de udgør forbindelsesleddet mellem læseren og hovedpersonen. Det er her vi falder for manden med de mange skrupler, det gode hjerte og de tvivlsomme beslutninger. Han er tydeligvis et godt menneske, strandet mellem de gode intentioner og drømmene han ikke kan huske. Han er også et ensomt menneske der driver rundt mellem det følelsesmæssige drivtømmer enhver over fyrre slæber rundt med.

Amatøren med det store held
Når ikke han forsvarer klienter foran dommere, eller tæsker løs på sin bedste ven Hr. sandsæk, dulmes livets store spørgsmål med alkohol, god mad og behageligt selskab. Takket være held, kløgt og et stort netværk opklarer han også forbrydelser i fritiden. Han er på ingen måder en professionel opdager, eller kendt som en sådan. Faktisk er en ganske modvillig dilettant der blot forsøger ikke at tabe ansigt. Heldigt for historien og manden selv flasker de fleste mysterier sig altid således han står tilbage som helten. Ofte med pletter på æren, selvtilliden og det offentlige renomme. Men altid som den gode.

Man gjorde en pige fortræd
Denne gang følger vi forsvarsadvokaten Guido Guerrieris bestræbelser på at afklare en køn ung forsvundet kvindes skæbne. De ukendte parametre er alle dækket af kokain, men hvem, hvornår og hvorfor vides på intet tidspunkt. Det er på ingen måde meningen du skal gætte med, eller gennemskue sammenhænge, du skal blot nyde selskabet og turen rundt i Italien.

clip_image001Som altid i Carofiglios bøger er mysteriet en biting, juraen blot en forståelsesramme, det er menneskene og beskrivelserne der gør læseoplevelsen god. Det er nattevandringerne gennem smalle stræder, de smukke kvinder og indtagelsen af de mange vinflasker og romaner der lokker dig til at blive i selskabet. Personligt elsker jeg de små absurde historier fra et juridisk system jeg på ingen måder fatter, men nogen mener udspringer fra Romerretten. Som historien om den fejlslåede selvmorder der anklages for massemord, idet han forsøgte at afslutte livet via gas i etagelejligheden og derved udsatte naboer for risici! Forfatteren selv er en succes som antimafia dommer i Italien, men holder sig klogelig fra beskrivelser af den organiserede kriminalitet i sine bøger. Mine fire stjerner kastes efter hovedpersonen og forfatteren. Hvis selskab jeg altid savner efter den sidste side, og gerne kalder mine venner.

Udgivet af forlaget Hr. Ferdinand. 379 sider på dansk ved Annemette Fogh. Dette er forfatterens tredje bog på dansk, alle med Guerrieri som hovedperson. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.