moerkets-stemme
Ida Toft fritidsjobber fortsat for PET når de står over opgaver et kønt pigeansigt lettere kan slippe fra. Pengene tjenes dog som stuepige på det lokale hotel. Den talentfulde Mirca ægger Idas interesse, men hun har sjældent tid eller overskud til drenge, eller lektier for den sags skyld. For Ida har alt for travlt med at opklare hvem der har kidnappet hendes kollega Nadia. Selvsikker som kun unge mennesker kan være det, kaster Ida sig over opklaringsarbejdet, og kommer derfor hurtig i kontakt medskrappe skurke, onde kvindehandlere og bordelejere. Hun lyver, manipulerer og tæsker løs på folk, alt sammen i et forsøg på at opklare det hele inden det er for sent.

PETs åbne døre
Der findes mange irriterende ting ved teenagere, men det er dog Idas urealistiske lette adgang til PET der gør voksne gnavne når de læser denne bog. For selvom det ikke er realisme forfatteren søger eller har brug for i sin fortælling ville det have klædt historien hvis Ida engang imellem måtte gøre noget på den “hårde måde”. I stedet oplever hun gang på gang at der er sekunders ventetid fra tanke til succes. Uanset om det drejer sig om at få arbejde på et bordel, få adgang til hemmelige filer ved PET eller bryde ind i huse. Ud over hun er skrap til karate, savner hendes døde far, og får knægte til at glo sulten efter hende når iklædt miniskørt er Idas største force en stærk retfærdighedsfølelse. For uanset hvad hun gør, hvem hun skælder ud på eller kæmper mod, så sker det ud fra en klar ide om hvad der er rigtig og forkert.

clip_image001Mørkets Stemmer (Skorpionen - bind II ) er en ungdomsbog forklædt som spændingsroman. For med en teenagere tøs i hovedrollen er problemstillingerne lidt anderledes end i andre krimier. Historien drukner dog ikke i lavt selvværd, drømme om drenge eller venindefnidder. Dertil har Weinreich alt for travlt. Der lånes i stedet en del spændingselementer fra nyere danske TV-serier som Rejseholdet, Livvagterne og Den Serbiske Dansker. De største klicher fra actionfilmene indarbejdes også i historien, men et eller andet sted skal man vel støde på dem for første gang! Det er sjældent realistisk, smukt eller dybt originalt. Til gengæld sker det hele i højt tempo med massevis af professionelle skurke, og farlige situationer. Der er altså tale om rendyrket action underholdning hvor et sejt pigebarn klarer det meste, og slipper uskadt fra resten. For dette fortjener udgivelsen fire stejrner, og alle nye læsere kan sagtens stige på serien med denne udgivelse.

Udgivelsen er det andet bind i serien om ”Skorpionen”. Udgivet af forlaget People’sPress. Rasmus Funder har stået for det flotte bogomslag. Du læse mere om forfatteren Jacob Weinreich her. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.