DF-03306.dng
Dette er fortællingen bag de velkendte mutanters venskab og fjendskab. Det er her vi dykker ned bag hemmelighederne og de oplagte sandheder. Vises hvordan X-men blev skabt, fortælles hvorfor Charles sidder i en kørestol og hvorfor Magneto hader mennesker. Med cubakrisen som bagrund og verdenskrigen som udgangspunkt får vi fornemt serveret begyndelsen på historien, universet og konflikten i serien X-men.
DF-04702
Overskud og charme

Der leges med filmgenre, henvisninger og anekdoter gennem hele filmen. Vi præsenteres for kommende helte og skurke. Mulige konflikter og sidehistorier. Det er sammensat så professionelt at de oplagte tiltag ikke genere dig. James McAvoy er fremragende som den pigeglade belæste Charles Xavier. Michael Fassbender er det perfekte valg som den unge Magneto. Kevin Bacon mestrer som altid skurkerollen, og jeg nyder ham virkelig i rollen som det arrogante dumme svin Sebastian Shaw. Hvis udstyrsliste ville sprænge enhver anden superskurks budget. Jeg havde gerne set Oliver Platt fylde mere i filmen, og savner især en forklaring på CIA mandens tidlige blinde tiltro på at mutanter findes. Til gengæld fryder det mig at filmen er proppet med korrekte historiske detaljer (f.eks. redningsveste, cola flasker og tøj) og at der tales tysk, fransk, russisk, spansk og engelsk.
DF-12486.dng
Super er ikke altid nok
X-men First Class
er underholdning fyldt til bristepunktet med henvisninger og forklaringer. Filmen hiver dig nemlig gennem hele skabelsesberetningen bag mutanterne, uden at miste tempo, fans eller grebet om din opmærksomhed. Hvilket både er en storslået bedrift og et kærkomment boost til genren. For der findes et utal af ligegyldige superheltefilm hvis eksistens kun kan berettiges af en fanbase der ukritisk køber alt der minder dem om firserne. Det er forskelligt hvilke selskaber der bærer skylden, men et eller andet sted mellem computereffekterne og nostalgiske gensyn dør mange filmoplevelser. Hvorfor man bliver så glad når man endelig støder på vellykkede actionfilm med superhelte i hovedrollerne.
_MG_0045.CR2
clip_image001Sommeren er knap nok begyndt, men vi har allerede nu sæsonens største filmoplevelse klar. For her er spillefilmen der vil underholde actionfans i alle aldre, samtidig med at den servicerer fans af universet. Kender du intet til X-men kan du sagtens stå på her. Savner du baggrunden, forhistorien eller meningen med mutantkampene i de øvrige spillefilm er det nu skal snige dig ind biografmørket. Mens de mange millioner af fans verden over trygt kan læne sig tilbage og nyde filmatiseringen af skabelsesberetningen for X-men. For det er gjort med stil, overskud og charme. Fem bund solide stjerner her fra.

Filmen har premiere d.d. og du kan se mere om filmen her. Twentieth Century Fox har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.