potc4_final dk-001
Piratserien genopfinder her sig selv, og relanceres endnu mere børnevenligt samt i 3D. Persongalleriet er udtyndet og fokus er flyttet fra den evige kamp mellem piraterne og den moderne verden. Denne gang jages ungdommens kilde i et kapløb mellem fjender og venner. Motivationen er forskellig men indsatsen lige kraftfuld. Velkommen til Caribien.
PIRATES OF THE CARIBBEAN: ON STRANGER TIDES
Voodoo dukker og havfruer
Den fjerne fortid har sjældent virket så magisk og forunderlig som i piratfilmene med Jack Sparrow i hovedrollen. Dengang verden endnu var et uudforsket sted med voodoo og myter i overflod. Før den moderne verden nedbrød det hele af frygt og uvidenhed. Piratuniverset balancerer derved fortsat mellem disse to verdener, og vi fornemmer at store forandringer er på vej. Men indtil det sker, vil vi nyde alverdens vidunderlige skabninger og forunderlige magiske ting, i selskab med vores favorit pirat Kaptajn Jack Sparrow.
Seriefilmenes problemer
Der er mange seriefilm som hurtig mister deres charme og forbindelse til den oprindelige ide. Disneys piratserie har da ej heller været en ubetinget fornøjelse, men med denne film har de endelig fået vredet sig fri af trekantsdramaet der dominerede de første tre film. Jack Sparrow er figuren der satses på, hvilket både er god ide kommercielt og fortællermæssigt. Den evige unge Johnny Depp rammer fint rollen som en fordrukken løgner med charme og omløb i knolden. Det er svært ikke at holde af sørøveren, og opmærksomheden drages mod ham konstant. Hvilket desværre også hæmmer filmen, fordi vi søger forandring, morskab og fremdrift ved en karakter alene.

59811-606x400crop0
clip_image001Jeg savner uhygge, vold og hor. Jeg savner flere tvetydige jokes og overraskelser. Til gengæld er filmen fængende flot og 3D klæder universet. Sammenspillet mellem Johnny Depp og Penelope Cruz fungerer fint, men det alligevel modspillet fra Sort Skæg(Ian McShane) og Barbossa (Geoffrey Rush) der skaber fremdriften. Serien kan i sin nuværende form overleve utallige flere film – men det er den sidste med mig som fan. Universet er blevet for pænt, for børnevenligt og lidt for kedeligt. Til gengæld har instruktøren Rob Marshall et godt greb om genren.

Filmen har premiere i dag, Disney har alle rettigheder til billeder brugt i denne anmeldelse. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.