03
Fortiden er smertefuld for dem begge, men han er den eneste der flygter ind i alkoholens favn. Hvilket er den direkte årsag til at arbejdet mistes og religionen dyrkes. Han vil så gerne være en bedre mand. Desværre mister han ikke blot sin trang til alkohol, cigaretter og sex udenfor ægteskabet. Han mister også sig selv i processen. Dette er måske ikke en klassisk kærlighedshistorie men ikke desto mindre er den bevægende.
05
Filmen udspiller sig i Bosnien-Hercegovina og er skabt af den kvindelige instruktør Jasmila Zbanic. Der også har instrueret den flotte "Sarajevo – håbets sang". Denne gang tilbyder hun os et indblik i intolerancens væsen. Hvordan radikaliseringen sker gradvist og lige så godt kan næres af kærlighed som had. Kvinden er vores prisme til historien. Det er hende vi føler med. Det er hende vi holder med. Hvorfor vi lider med hende mens forholdet smuldrer mellem dem. Filmen dæmonisere på ingen måde manden, den viser os blot hvorfor og hvordan. Vi forstår ham, men er ikke enige med ham. Omvendt var det tydeligt han ikke havde det godt før han fandt den rette vej til Gud igen.
01 on the path
clip_image001Mine fire stjerner gives for den skrøbelige kærlighedshistorie. Besøget i den dogmatiske religiøse teltlejr hvor sandheden findes via hårdt arbejde og blind tillid. Jeg er især betaget af Zrinka Cvitesics i hovedrollen som Luna. Hun formår at være stærk, selvstændig, skrøbelig og forvirret på en og samme tid. Leon Lucev er faktisk bedre i rollen som den dybt troende end den lidende synder Amar. Religion og krig er ikke et nyt par på film men det er sjældent fremvist så godt som her.

Filmen har premiere i dag. Øst for Paradis har copyright på billederne brugt i anmeldelsen.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.