intern_affaereFORSwww
Malcom Fox mistænker de fleste og stoler på ingen. Forholdet til familien er overfladisk, og venner er der ingen af. Det meste skyldes hans personlighed, mens resten hans arbejde. For som politimand ansat i specialeenheden for interne affærer vinder man sjældent nogen popularitetskonkurrence, og man lærer alt på den hårde måde.

Ian Rankin har sammenskruet et klassisk drama fyldt med løgne, mord og bedrag. Bogens 446 sider dækker over atten dage i Malcoms liv i løbet af februar 2009. Fox søster mister hendes kæreste til sanseløs vold, men brormands første bekymring er alligevel kriminalassistenten der skal opklare mordet, for det er den selvsamme politimand Fox er sat til at overvåge. Det bliver dog hurtigt klart at ikke alt er som det skal være, og få spiller med åbne kort. Hvem, hvad og hvorfor holdes fornemt tilbage af forfatteren, men det er til tider lidt forvirrende at holde styr på persongalleriet.

clip_image001Der er på ingen måde tale om kærlighed fra først kapitel, men kendskabet til forfatteren gør at jeg fastholder læsningen på trods af overfloden af navne og dårlige oversættelser. Det skyldes såmænd ikke Søren K. Barsøe indsats som sådan – det er bare umuligt at oversætte ordspil vellykket. I dette tilfælde er det forfatterens ordleg med forkortelsen CEOP (børnepronografiafdelingen) der udtales ”Chop” hvilket er årsagen til at afdelingen bliver kaldet The Chop Shop af politifolket. En betegnelse Søren oversætter til ”Abortklinik”. Hvilket ikke just er morsomt på dansk!

Det er altid betryggende at have en helt der går med seler og ikke drikker. Men heldigvis er Malcolm langt mere rebelsk og egenrådig end første håndsindtrykket efterlader. Hvilket er med til at give handlingen, historien og opklaringsarbejde et underholdende skær. Du ved aldrig helt hvem der er skurkene, men omvendt er det svært at tro det vil ende galt for helten. De fire stjerner gives for indblikket i finanskrisens omkostninger i den kriminelle underverden, de regionale jokes og vellykkede krøller på historien.

Udgivet af forlaget Klim. Oversat fra ”The Complaints” af Søren K. Barsøe. 446 sider. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.