front1
Når alt er løgn, bedrag eller manipulation er det ikke let at afkode noget så banalt som sandheden. Hvem der snyder hvem, hvorfor og hvornår udgør omdrejningspunkterne i denne omgang drama fra Los Angeles retssale.
LL-2201_R

Uskyldig til det modsatte er bevist

Mickey Haller (Matthew McConaughey) kender lovens mange genveje og retssystemets ulovlige smuthuller. Han ved hvor og hvornår kunden kan presses for flere penge. Vi ser hvordan aftaler sættes i stand og mennesker bestikkes. I denne verden er du altid et skridt bagefter hvis ikke at du kender de rigtige mennesker. For livet som forsvarsadvokat handler udelukkende om den næste klient, den næste indkomst og ingen dvæler ved forældede moralske begreber som ”skyld” og ”uskyld”. Alt dette får vi på fornemmeste vis fremvist i løbet af spillefilmens første halve time. Det serveres elegant og tempofyldt. Hvorved filmen lokker dig ind i verden omkring forsvarsadvokaten, og universet omkring Haller opbygges flydende.
LL-1098_R
Matthew McConaughey

Filmen The Lincoln Lawyer er baseret på krimien ” Limousine advokaten” af Michael Connelly. Hvis bogen allerede er læst inden biografmørket indtages vil mangt og meget give mening. Desværre følger instruktøren lidt for slavisk rammerne fra bogværket og løber derfor tør for både plads og tid på det store lærred. Mange informationer, situationer og pointer bliver nemlig blot fremvist og ikke selvstændig fortalt. Hvilket kvæler filmens tempo og hæmmer Matthew McConaughey i sit skuespil. Det er muligt manden har deltaget topløst i alverdens elendige spillefilm, men inde bag vaskebrættet gemmer sig altså en rigtig skuespiller og vi ser glimt af ham i denne film.
LL-3428_R

Gennembruddet
Privatlivet sejler og skilsmissebarnet forsømmes. Der drikkes ofte for længe og for meget. Hver eneste uge er en kamp mod, med og for klienter. Hvorfor muligheden for de store penge, anerkendelsen og den massive reklametid i fjernsynet overbeviser Haller om det profitable i at forsvare rigmandsdrengen med blodet på hænderne. Det er tydeligt intet er som det skal være og nogle både lyver og dræber. Men Haller stoler som altid på egne evner og muligheder. Dette er sagen som skal sætte ham på landkortet som forsvarsadvokaten i LA.
LL-2067
clip_image001Drama der skabes i retssalen lider ofte under overspillet retssager eller urealistiske stridigheder. I bøgernes verden er det langt lettere at sammenblande læserens uvidenhed med komplekse juridiske spidsfindigheder. Kunststykket kan ikke gentages på film hvorfor vi ofte ender med forsimplede konflikter, uspændende sammenstød eller usammenhængende konsekvenser. Hvilket denne film desværre også lider under. Det der skulle have været filmens store indviklede klimaks bliver i stedet et ujævnt miks af oplagte konklusioner og forvirrende detaljer. Hvorfor vurderingen kun havner på fire stjerner.

Af Thor Kristjan Kidmose

UIP har copyrigt på billederne brugt i anmeldelsen. Samlet spilletid 118 minutter. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en Nokia telefon kan du følge med via denne App.