wfe_685x1015_poster_dk-001
Water for Elephants er beretning om Jacob Jankowskis liv og færden i cirkusverden med fokus på ulykken der stoppede Benzinis show i 1931. Dengang de store masser havde ondt i økonomien og mange sultede, var der alligevel råd til cirkusbilletter hvis forestillingen var imponerende nok. De omrejsende shows kæmpede alle med og mod bivirkninger af depressionen, hvilket også gjaldt for ”Brødrene Benzinis Mest Eventyrlige Cirkusfirestilling i Verden”.
WATER FOR ELEPHANTS
Love at first sight
Den dengang 23 årige Jankowski (Robert Pattinson) har just forladt dyrlægestudiet og barndomshjemmet for at løbe væk med cirkus. Hvor han hovedkulds forelsker sig i chefen Augusts (Christoph Waltz) smukke hustru Marlena (Reese Witherspoon). De personlige bånd knyttes mellem Jan og Marlena mens de forsøger at skabe et storslået show omkring en whiskydrikkende, polsk adlydende, hun elefant.
WATER FOR ELEPHANTS
Skuespil
Kærlighedshistorien mellem Marlena og Jan er sødmefuld. Reese er bedårende som den såret smukke prinsesse, mens Pattinson slet ikke er så elendig som Twilight-sagaen gav en grund til at tro. Waltz er herlig manisk og sadistisk i rollen som August. Der giver den som det forkælede barn der ikke helt kan styrer sig selv eller sit temperament. Det er dog Hal Holbrook i rollen som den aldrende Jankowski der tryllebinder publikum og lokker vores opmærksomhed på afveje. De forskellige artister, freaks og muskelmænd fra cirkusverden udgør en farverig baggrund, men bliver aldrig andet end talende statister i denne film.
WATER FOR ELEPHANTS
Betragtninger
Der ryges overraskende lidt i filmen, mens champagne og whisky flyder i utroværdige mængder. Det er ligeledes utroværdigt at så mange mennesker udviser bekymring for dyrevelfærd – i en verden hvor hudfarve betød alt og man ikke troede spædbørn kunne mærke smerte er jeg ikke overbevist om dyr stod særlig højt på prioriteringslisten.

WATER FOR ELEPHANTS
clip_image001Magien mangler
Magien udebliver, men fortællingen fænger alligevel. Kærlighedshistorien mellem cirkusprinsessen og dyrlægen er ganske banal. Heldigvis er skurken både et dumt svin, ond ved dyr, gift med pigen og chef til helten. Så dramaet har gode vilkår, men den to timer lange fortællingen har alligevel problemer. Noget bogudgaven af Sara Gruen slet ikke døjer med. Filmens åbning og indledning er rigtig solidt håndværk, på ingen tid har vi accepteret alle præmisserne og indfinder os gladelig tilbage i 1930erne. Kærlighedshistorien mellem Jan og Marlena holder, forholdet til elefanten Rosie er også acceptabelt, mens den store cirkusulykke og historiens afslutning er en underlig flad oplevelse.

Filmen har premiere i dag landet over. Fox film har copyright på billederne brugt i anmeldelsen.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, og har du en en Nokia telefon kan du følge med via denne App.