Det er til tider grotesk men for det meste sjovt. På den kul sorte måde. Den kroatiske komedie går ikke blot tykt nar af ”Team Building Kurssuser” den sammenfletter det med nationale traumer fra krigen og horrorfilm. Fjernt fra alt og alle bekæmper to hold hinanden i alverdens opbyggende discipliner kendt fra management verden. “Paint Ball “kampen har dog ikke været i gang i lang tid, før det er klart ikke alt er som det burde være. Men hvem skyder med skarpt, og hvorfor?
201005141053530.suma_summarum_1

clip_image001[7]Historiens forskellige spor krydser alle hinanden i skovens grønne krat, der rummer andet end kursusdeltagere. Lokaltosserne er dog ikke kun hentet direkte fra horror splatter film, vi har også det svampeplukkende hippie new age par med de mange komplekser. I alt er der 19 skuespiller i filmen der mærkværdig nok får lige meget plads og rum uden det føles påtaget. De nødvendige flash back tilbydes når forhistorie kræves for forståelse af motiver og bevæggrunde, men instruktøren Ivan-Goran Vitez er ikke bange for at lade spørgsmål stå ubesvaret, og det klæder denne vanvittige komedie af to timers længde. Mine fire stjerner gives for projektet, den sindssyge reklame der kombinerer telefoni med pædofili, de mange balkan jokes og selvfølgelig slutningen. Dette er en klassisk festivalfilm der vil åbne din øjnene for den europæiske underskov at talenter.

CPH PIX film. Der er en enkelt visning tilbage d. 26. april. Foto copyright på billeder brugt i anmeldelsen går til CPH PIX.Hvis du har en Nokia telefon kan du nu følge anmeldelserne fra forbrugermania på din mobil via denne app.

636_240Directed by Ivan-Goran Vitez
Main Cast Vilim Matula, Hana Hegedušić, Ljubiša Savanović, Nataša Dangubić
Written by Ivan-Goran Vitez