9788792639165
Stærkt forsinket fik jeg endelig hænderne i bind to af Strain-triologien kaldet ”Mørke”. Det er igen duoen Guillermo del Toro & Chuck Hogan der har forfattet bogværket – der kompetent er oversat til vores modersmål af Mich Vraa.

Matrixfejlen?
Hvor det første bind efterlod mig sulten efter mere og dybt imponeret over forfatternes evne til at genopfinde Vampyrgenren på skrift, efterlades jeg her med det spinkle håb at trilogiens sidste bind ”Den evige nat” kan redde det hele, og vi derved undgår en bogudgave af ”Matrix katastrofen” (hvad jeg kalder den samlede filmtrilogi - der startede så fantastisk!).

Angel Vol 2.0

I firkantede termer er konklusionen at bogen ”Blod” vil blive en fremragende, og på mange punkter fornyende, action spillefilm, mens bogen ”Mørke” vil egne sig som manuskript til en effektiv amerikansk Tv-serie i stil med ”Angel” – altså fyldt med nedringede babes og ukult vrøvl ingen tager sig af, så længe der er sex, vold og fart over hele feltet!

Menneskeheden er dødsdømt
Verdenen som vi kender den er fortsat hastigt mod udslettelse i denne seriebog, og vores placering øverst i fødekæden er endegyldigt over. Skurkene har overtaget både med hensyn til effektivitet, antal og midler. Heltene består bl.a. af en fungerende alkoholikere, hjertesvag olding med ødelagte hænder, drabsliderlig skadedyrsbekæmper samt en overvægtig showbryder på 60 år. Udfaldet af duellen er oplagt og udgør egentlig kun baggrundsbilledet for vores historie. Forfatterne ønsker ikke at dvæle ved menneskehedens endeligt – den afskrives allerede i prologen – det er forhistorien der er vigtig. Mytedannelsen, vampyrernes tilblivelse og formål udgør substansen, mens heltenes forhistorien og personlige kvaler får lige så meget plads.

clip_image001Effektiv bogaction
De 361 sider byder på utrolig mange effektive kampscener, underholdene sidehistorier og stærke beskrivelser af dommedagssceneriet. Jeg erisær vild med turene forbi astronauterne i rummet. Der springes hele tiden mellem de forskellige sider i konflikten, grupperinger og tidsperioder, alt imens forfatterne prøver at samle de mange løse tråde til en simpel konflikt mellem ”Ondt” og ”Godt”. Desværre mister de under denne proces grebet om de lange linjer i historien, og deres skurkegalleri bliver samtidig så fortegnet at selv ”superhelte tegneserier” ikke ville bruge dem. Nazistiske vampyrer holder bare ikke, og desuden har Zombifilmene for længst overtaget Gestapo drengene i deres rækker. De største plothuller i historien formår forfatterne selv at lappe ved at lade disse være rene aktør fejltagelser. Så som super ondt geni der overser en logisk selvmodsigelse i mesterplanen og først opdager dette da det er for sent! Dette er ikke en fantastisk løsning af forfatterne, men det virker. Til gengæld trækker det ned i vurderingen at der lånes fra så mange spillefilm som f.eks. The Wrestler, Bodysnatchers, 12 Monkeys, Blade, Matrix med flere. Hvilket gør jeg lidt slukøret kun kan give ”Mørke” tre stjerner. De gives til gengæld for den fængende bogaction, de mange sidehistoriere og de filmiske detaljer. Jeg glæder mig fortsat til fortsættelsen.

Bogen er udgivet af forlaget Hr. Ferdinand. Tredje bind ”Den Evige Nat” er sat til udgivelser senere i år. Hvis du har en Nokia telefon kan du nu følge anmeldelserne fra forbrugermania på din mobil via denne app.