Gruffalo_DVD_packshot_salg
Både ræven, uglen og slangen lader sig kyse af musens fantasimonster men det kræver kun et fællesmøde før de alle tre ved måltidet løj sig ud af deres maver. Musen selv jagter det perfekte træ fyldt af nødder desværre er skovens stille bund fyldt med utallige farer – og ikke alle lader sig skræmme af historien om Grøffeldyret.
600full-the-gruffalo-screenshot

En Mus spadserede gennem den store, mørke skov……

Denne korte animationsfilm er baseret på børnebogen ”The Gruffalo” af Julia Donaldsen med illustrationer af Axel Scheffler. Filmen er instrueret af Jakob Schuh og Max Lange og opnåede nomination til en Oscar som ”Best Short Film (Animated)”. Historien minder meget om andre børnerim som f.eks. Musen og elefanten men det gør nu ikke oplevelsen ringere. Voksne vil morer sig over de små detaljer, de yngste over hvor dumme dyr dog er, og målgruppen vil sluge historien råt.
936full-the-gruffalo-screenshot
Desværre trækker det grueligt ned i vurderingen at det originale lydspor ikke er inkluderet på udgivelsen og der ej heller er undertekster. Lydsporet er i stedet dansk, svensk, norsk og finsk. Det er en billig løsning der tilfredsstiller de fleste. Der er blot mange der fortrækker original lydspor, der findes en del døve mennesker som holder af film, og det er ikke altid affekteret skingre danske stemmer giver mening for andre end delfiner. Som kortfilm (30 min lang) er den en lille perle – se den som optakt til helaftensfilmen eller brug den som børneunderholdning mens du laver madclip_image001
the-gruffalo-001

Udgivet af SF Film. Der også har copyright på billederne brugt i denne anmeldelse. Du kan se mere om filmen/bogen her. Hvis du har en Nokia telefon kan du nu følge anmeldelserne fra forbrugermania på din mobil via denne app.