headPoirot
Poirot er rendyrket kriminostalgi fra dengang monopolet fyldte ens søndag aftener med iskolde mord og mysterier der altid kunne afkodes via de små grå hjerneceller og ukuelige nysgerrighed. Mange har spillet opdageren men kun én har udfyldt rollen som den sære lille pingvinlignende belgiske mesterdetektiv Hercule Poirot – og det er selvfølgelig David Suchet. Jeg har nu gnavet mig gennem otte afsnit af serien fordelt på tre DVD bokse med overraskende ensartet kvalitet i skuespil og niveau af gåder. Dog er teknikken, kameraføring og billedbehandling kraftig forbedret mellem 1990 boksen og 2008. Ligeledes undergår seriens univers også en kraftig forandring i samme periode. Men alle afsnit inderholder den klassiske kendingsmelodi du blot behøver at høre en enkelt strofe fra før du ved der er dømt mord ved Issyl, kvælning eller gfit!
Poirot11

clip_image001Den bedste af de tre er ”Boks 11” der byder på de to afsnit ”Dommen er afsagt” (Agatha Christie krimi fra 1952) og ”katten i dueslaget” (Agatha Christie krimi fra 1959). I begge afsnit bliver Poirot ganske grundig latterliggjort men reelt er der tale om stærk kritik af det forsvundne britiske imperium. Poirot er nu en ældre herre der opklarer selv de mindste forbydelser, og på trods af præsentationen ”Verdensberømt Detektiv” ikke rigtig bliver genkendt. Han er i begge afsnit uden sin gode ven Kaptajn Hastings og sin kønne sekretær Frøken Lemon. Krigsromantik og landsby idyl udgør baggrunden for bestialske mord og løgne. Som altid opklares det hele og Poirot tildeler ”goder” som eneherskeren til sidst. Visuelt er disse to afsnit langt flottere end de øvrige seks. Lyd og billedbehandling er eminent mens kvaliteten i BBC kostume og rekvisit afdeling omvendt er gået ned af bakke. Samlet spilletid 3 timer og 8 minutter.
PoirotBox9_DVD_flatpack_salg

clip_image002Den niende boks i serien er klassisk Poirot. Desværre er billede kvaliteten ganske ringe og får 1990 til at fremstå som på langt lavere teknisk niveau end retfærdigt. De fire afsnit der udgør boksen er ”Mysteriet i jagthytten”, ”Eventyret ved den Egyptiske Kongegreav”, ”Underhunden” og ”Gule Iris”. Alle fire adskiller sig ved deres særlige indblik i den menneskelige psyke. Desværre er det mere gammelt end godt og vurderingen havner kun på tre stjerner – klassekamp perspektivet i ”Jagthytten” er dog herlig ukorrekt og morsomt. Samlet spilletid 200 minutter – hvert afsnit har en spillelængde på 50 minutter.
poirot12
clip_image001[1]Den tolvte boks består af to fuldendte TV film ”Den tredje pige” og ”En aftale med døden” dog tydeligvis i forskellige prisklasser. Vrøvlehistorien i ”En aftale med døden” udspiller sig i Syrien, den er ikke blot svært at gennemskue men også ganske underholdene og fyldt med en masse barokke ideer. F.eks. En Polsk Nonne der har forbindelse med menneskesmugling! ”Den tredje Pige” er klassisk forvikling og net af løgne der afvikles og udvikles i et tilpas højt tempo til at bibeholde sin charme. Samlet spilletid er 3 timer og 7 minutter.

MURDER_ON_THE_ORIENT_EXPRESS_06-1

Alle tre kommer med undertekster på dansk, norsk, svensk og finsk. Alle er de udgivet af SF Film der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Ingen af udgivelserne kommer med ekstra materiale. Hvis du har en Nokia telefon kan du nu følge anmeldelserne fra forbrugermania på din mobil via denne app.