Merlin_s2_DVD_flatpack_salg
Merlin er en britisk fantasy-adventure tv-serie skabt af Julian Jones, Jake Michie, Johnny Capps og Julian Murphy. Merlin er en ung troldmand, som ankommer til byen Camelot, efter at hans mor har arrangeret for ham, at han kan bo sammen med Gaius, hof lægen. Han opdager at kongen, Uther Pendragon, har forbudt magi og har indespærret den sidste “store drage” dybt under byen. Dragen informere Merlin om, at han har en vigtig skæbne, som går ud på at beskytte Uthers søn, Arthur, som vil skabe et storslået kongedømme.
Merlin-S02E06-Beauty-and-the-Beast-Part-2-Promo-Image-7
Hvis du kan dine engelske eventyr og folkeovertro vil serien irritere dig, hvis du omvendt intet kender til ridderne af det runde bord, troldmandslærlingen Merlin, ridder Lancelot eller legenderne om Kong Arthur vil serien måske forvirrer lidt. Men hvis der er lidt retfærdighed til kommer du aldrig til at se serien – for den ser kun god ud i trailers, og selv småbørn vil kede sig skulle de blive siddende længe nok foran skærmen. Jeg har for din skyld kære læser tilbragt næsten ti timer i selskabet med den unge Merlin – så du ikke behøver.
merlin 207 3
Skaberne lovede mig magiske eventyr og storslåede bedrifter i hvert eneste afsnit. Hvilket så vidt er sandt – for her er trolde, hekse og en kæmpe drage. Dramatisk er det blot rendyrket elendighed fra start til slut – hvis man ser bort fra enkelte platte jokes og flotte computeranimationer. TV verden er tidligere sluppet langt bedre fra genopfindelse af gamle folkehelte, mytologiske guder og andre fiktive karakterer som f.eks. Superman, Sherlock Holmes, Robin Hood, Wilhelm Tell og Billy the kid. Hvorfor det ikke er usandsynligt at skaberne af denne TV serie vitterlig troede på projektet – hvilket ikke længere burde være tilfældet (men en serie fire er igang med optagelserne mens du læser dette).
tld3

clip_image001[4]Hver eneste skuespiller er mere overflade end indhold i denne serie. Det samme gælder handlingen. Intet afsnit er spændende, særlig godt fortalt eller interessant. Fire DVD skiver med et hav af afsnit giver en samlet spilletid på ni timer og 35 minutter. Hvert afsnit afsluttes med trailer for den næste – og jeg må indrømme de forskellige trailers faktisk virker ganske appetitlige.
gwen
Kærlighedsforviklingerne i serien minder om enhver andet teenagerdrama fra tilbudshylden. Hvem der er de gode og de onde kan afkodes af selv det sløveste barn, der så til gengæld måske bliver overrasket over de manglende kys, blod og bandeord. Faktisk dræbes der en del mennesker, tortur sker også, men du føler på intet tidspunkt det er tilfældet for det omtales kun i abstrakte vendinger og vises aldrig eksplicit (hvilket er logisk da det er en børneserie). Mine to stjerner gives for den flotte drage og John Hurts stemme, samt de to gode tiltag i afsnittene 18,19 og 20(udgivelses rummer afsnit 14-26). Dobbelt afsnittet Beauty and the Beast er til tider morsomt mens det svært ikke at tænke på et tilsvarende hekseafsnit fra serien Black Adder under The Witchfinder. De øvrige stjerner mangler især fordi serien byder på en tredje og en fjerde sæson!

Af Thor Kristjan Kidmose

Udgivet af SF Film der også har copyright på billederne brugt i denne anmeldelse. Bradley James spiller Prins Arthus. Colin Morgan spiller Merlin. Angel Coulby spiller Guinevere(Gwen). Katie McGrath spiller Morgana. Anthony Head spiller Uther Pendragon. Richard Wilson spiller Gaius. John Hurt lægger stemme til ”Den Store Drage”.

Undertekster på dansk, svensk, norsk og finsk. Lydsporet er dolby digital 5.1 men kunne sagtens blot være digital stereo! Hvis du har en Nokia telefon kan du nu følge anmeldelserne fra forbrugermania på din mobil via denne app.