De har alle været med i et utal af spillefilm hvor den kolde krig udgjorde baggrunden eller inspirationen. Nu er de for første gang alle samlet i en omgang retro action fyldt med klicher og humor. Faktisk er det meste set før, ofte bedre, men aldrig på helt den samme måde.
RED
Retired Extremely Dangerous
Det klæder Bruce Willis at være en middelaldrende muskelbøf med rynker og smilehuller. Du genkender let mimikken og gavtyvesmilet uanset hvilket årti du støder på ham. Det er derfor utrolig overraskende at se ham helt mild og venlig uden brug af de vante ansigtsudtryk. Helen Mirren har utvivlsomt haft det sjovt som den gådefulde snigmorder der savner spændingen fra de europæiske kampscener under den kolde krig, mens John Malkovich tydeligvis er ved at dø af grin over hans forrykte agentrolle. Morgen Freeman passer hverken ind i rollen eller filmen – hvilket heldigvis ikke er tilfældet med Brian Cox der på alle møder er en anakronistisk stereotyp alle over 20 vil kunne genkende.
RED
Gode mod den onde
Vrøvlehistorien der bringer disse store skuespillere sammen er en omgang fantasi agenthistorie som passer ind i James Bond Universet anno 1960. De gamle koldkrigskæmpere er alle på pension og alle savner de spændingen fra fortidens missioner. De bringes dog først sammen da en magtfuld mand forsøger at udslette dem alle. Likvideringerne slår dog fejl og pensionister beslutter sig for hævn. Hvilket bringer dem tilbage i spillet og dybt ind i CIA, hvor den nye generation af spejderedrenge forsøger deres bedste for at stoppe dem.

RED
clip_image001You’re never too old to blow stuff up!
De tre stjerner gives for bl.a. den sindssyge flotte action sekvens med fortiden og nutidens Mr. America. Jeg taler selvfølgelig om det første møde mellem Bruce Willis karakter og Karl Urbans moderne version af statslig snigmorder. Teknikken er lånt fra Matrix filmene, men bruges sjældent så flot, for her er mikset af høj hastighed og super slow motion i en og samme scene perfekt. Malkovich og Mirren gør filmen værd og se mens kærlighedshistorien mellem Mary-Louise Parkers kontorrolle og pensionist Bruce er irriterende. Ekstramateriale indeholder en del scener og alternative versioner der er værd at se.
RED

Udgivet af Nordisk Film. Der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Blu Ray udgaven af filmen er 4 minutter længere (dvs 111 minutter i alt) end DVD udgaven. Undertekster tilbydes på svensk, dansk, norsk og finsk. Filmen er klart at foretrække i HD på blu ray udgaven, det er dog kun action scenerne der vinder stort på dette. Hvis du har en Nokia telefon kan du nu følge anmeldelserne fra forbrugermania på din mobil via denne app.