DSC00797
Mens navngivning af kongeligt afkom fyldte den danske tv flade, og Tivoli slog dørene op til endnu en sæson befandt jeg mig i Husets Biograf for at afhente pressekort og informationer. For det var nemlig i dag filmfestivalen CPHPIX startede. Midt i festivalhjertet vil du uanset ugedag kunne overse hvordan utallige små detaljer finpudses, hvordan praktiske problemløsninger opfindes og hvad der menes med kreativ organisering af frivillige mennesker. Hvilket altid fylder mig med genkendelsesglæde, lyst til at blande mig og det sorgmodige strejf af at jeg er for gammel til at stå midt i det hele.
Son_of_Babylon_Poster-1-620x250
Heldigvis glemmes dette i samme øjeblik pressekortet hænger om halsen og programmet er pakket ned i tasken. Faktisk blev jeg så forhippet på det hele at valgte at kikke indenfor i husets biografsal for se min første film. Som enhver anden uforbedret oplevelse er det altid interessant hvilken fiktiv oplevelse biografmørket gemmer på. Det blev ”Son of Babylon” af Mohamed Al Daradji (2009).
SOB-08

Vi er tilbage i Irak umiddelbart efter Saddams fald i 2003. Dengang enkelte fortsat havde optimistiske håb for fremtiden, og alle var enige om fortidens rædsler. Handlingen er bundet op på en moders søgen efter sin søn. Som en roadmovie i slowmotion krydser vi ørkenlandskaber og amerikanske check points til fods, i bil og i bus. Svarene søges først i forladte fængsler og siden i massegrave. For hvert dødt spor og forgæves søgen brister morderhjertet.
Son-of-Babylon-450-2
Uvisheden der har hersket i hendes liv siden 1991 buldre nu for fuld styrke mod hendes levende minder om livet der aldrig blev. Hun støttes gennem trængslerne, søgen og sorgen af hendes 12 årige barnebarn. De er kurdere fanget i en arabisk verden, hvor det kurdiske sprog ikke blot definere dem, men også afgrænser dem. Du kan ikke undgå at blive berørt over handlingen, over kærligheden, over sorgen. Forholdet mellem bedstemor og barnebarn skildres nænsomt, kærligt og levende. De holdes ikke kun sammen af sorg, søgen eller nødvendighed. De er familie. Mine fire stjerner gives for fortællingen, for den anderledes krigsskildring og indblikket i savnet familierne til den ene million forsvundet irakere daglig følerclip_image001

Fotocopyright på billeder fra filmen tilhører Human Film. Øvrige tilfalder forbrugermania. Hvis du har en Nokia telefon kan du nu følge anmeldelserne fra forbrugermania på din mobil via denne app.