2a960c2d4e914e9a91cfe9186469caf0
Det er sjældent at jeg er vild med det konstruerede, det påtagede, det overindforstået og intellektuelle. Det skyldes lige dele frygt for at jeg har misforstået projektet, og lige dele vrede over den uundgåelige manipulation.

Denne bog skræmmer allerede fra øjeblikket pressemeddelelsen er færdiglæst. Forfatteren har ikke blot ti års erfaringer som boganmelder, hun har noget så eksotisk som en ph.d. i litteratur. Følelsen af utilstrækkelighed rammer mig hårdt, længe inden bogen overhovedet er påbegyndt.

Jeg er dog vild med inspirationskilden til bogen. En dødsannonce hvor pårørende efterlyses. Skamfuld må jeg indrømme at jeg selv har mapper fyldt med mærkværdige udklip fra dagspressen, alle gemt væk under løse og ubegrundet antagelser om fremtidig brug. Jeg er med andre ord glad for støde på en der vitterlig har skrevet en bog, på en sådan ide baggrund. Godt nok adskilles vi af køn, erfaringer, uddannelse og evner. Men jeg skimter alligevel en samhørighed. Måske vil bogen tale til mig?

Pårørende efterlyses – 10 spor af en roman
For hvert spor færdiglæst skrælles der et lag af mysteriet bort, og vi suges ind i historien. Hvem kender hvem, og hvorfor? Hvad skjules der, og hvem fortier det? Historien udvikler sig ikke lineært på trods af det faktum vi springer kronologisk i tid. Vi kommer løbende under huden på alle karaktererne, men kender alligevel ikke nogen. Det er en kærlighedshistorie fanget i et net af løgne, bedrag og kontrol. Det er en altomfavnende ansigtsløs organisation der udgør fjenden. Det ligner et hverdagsdrama smadret til atomer tilsat lige dele incest og science fiction. Jeg sluger hver eneste spor grådigt og efterlades hungrende efter mere. Brudstykkerne sættes løbende sammen, og i trods mod forfatteren forsøger jeg at skabe et fuldendt billede i mine tanker. I stedet sidder jeg tilbage med et knust vrangbillede af en hemmelige verden jeg ikke kan nå ind til. Som løse fragmenter fra historier fortalt til mig som barn. Alle med udspring fra et velkendt maleri i barndomshjemmet. Jeg ved ikke hvilken retning jeg føres, jeg ved ikke hvor bevidst forfatteren manipulerer mig, eller hvad formålet mon kan være. Jeg overgiver mig blot, og læser bogen. Hvilket jeg også vil anbefale dig at gøre. Jeg kaster mine fem stjerner efter læseoplevelsen, og håber inderligt at Ide Hejlskov snart kan skrive endnu en bogtitel på cvet clip_image001

Udgivet af Autre – Forlaget for utilregnelig litteratur.