Kannibaler og sadistiske menneskehandlere er ikke blot hvert deres led i en grum fødekæde, de udgør også skurkegalleriet i det fjerde bind ” Karnevallets Mester ” af Craigh Russel om Vicekriminalkommissær fra Hamburg – Jan Fabel.

Fabel har allerede opsagt sin stilling ved politistyrken. Han har fundet kærligheden, det nye arbejde og leder blot efter et nyt hjem. Han vil ikke savne mordene, smerten når kollegaer dør, de mange sene nattevagter og evindelige politiske kampe. Det er dog tydeligt Fabel ikke helt ved om han er på rette spor, og da muligheden for at jagte en gammel fjende byder sig griber Fabel chancen.

Fjerde bind i trilogien?
De oprindelige bogomslag og første presseskrivelser indeholdte ordet trilogi, hvad der på alle måder virkede logisk da tredje bind var gennemlæst. Desværre for både os og forfatteren stoppede serien med den historiekyndige opdager Fabel alligevel ikke efter den tredje udgivelse, og endnu et bind er derfor en realitet. Men når løse ender allerede er samlet og en gylden fremtid for de fleste er skønmalet i sidste bog, er det ikke let at nedbryde trilogiens fængsle og skabe en vaskeægte seriesucces.

Den lange vandring

Vi spilder derfor uendelige mange sider på at afvikle Fabels drøm om livet udenfor politistyrken, afklare Maria Klees mentale problemer og få banket den onde ånd fra Ukraine på plads. Ganske snedigt har forfatteren flyttet handlingen til det sydlige Tyskland – således rammerne i det mindste fremstår nye. Men ikke engang turistmættede passager om den interessante millionby Köln opvejer læseoplevelsen. De indledende runder i handlingen virker ellers, og Craig Russel forstår at give bifigurer fylde, men alt for hurtig jagter vi spøgelser og blodtørstige mordere til karneval i Köln

clip_image001Forfatteren får ikke blot skabt uvished om udfaldet, men formår at indfange læseren i en logisk blindgyde hvor morderen ikke kan fremmanes via rationelle overvejelser. Fabel er en fremragende opdager, med en forkærlighed for den fjerne fortid. Desværre fremstår han i dette bind som en docerende, kedelig og lidt uopfindsom mand. Det skyldes ikke Fabel, men udelukkende Russel selv. Når først at man har skabt en politimand der lever og ånder for Hamburg, går det ikke at sende ham ud og farer. De tre stjerner gives for bifigurerne, den underholdene morder og det faktum vi endelig har lukket døren til Ukraine. De manglende stjerner gives for genbruget af fortællingsskabelonen, gentagelserne og de mange lån fra moderne spionfilm. Jeg holder fortsat af Fabel – men skulle serien fortsætte er det mit hån denne udgivelse forbliver det svageste led.

Udgivet af forlaget Hovedland. De foregående bind er ”Blodørn”, ”Mord er ikke noget eventyr” og ”Til evig tid”. 359 sider. På dansk ved Bente Møller Sørensen. Hvis du har en Nokia telefon kan du nu følge anmeldelserne fra forbrugermania på din mobil via denne app.