1547754
Bogen bygger på DR’s børneprogram ”Rosa fra Rouladegade”, som går ud på, at nogle børn, sammen med Rosa, bager en kage til deres bedsteforældre. Mange af kagerne i bogen er blevet lavet i fjernsynsudsendelsen, og som en fin detalje står der en lille historie om kagen, og hvorfor de lige har valgt den slags kage.
boganmeldelse 015
Bogen starter med billeder og beskrivelser af nogle af de redskaber og ingredienser, man skal bruge, når man skal bage; som f.eks. en kagerulle, dejskraber og krymmel etc. Det er en rigtig god ide, da bogen er rettet mod børn, og det kan hjælpe dem med at få et overblik over bageprocessen. Ellers består bogen af flotte billeder af kagerne, sange og opskrifter, hvilket virker godt og giver en god afveksling.
boganmeldelse 022
Jeg valgte at bage to af opskrifterne: ”Lækre lagkager med pynt” og ”Overraskelsesmuffins med smørcreme”. Hvis vi skal snakke om den første opskrift ”Lækre lagkager med pynt”, blev det et rigtig godt resultat, men den er ikke for nybegyndere, hvilket desværre er fælles for alle opskrifterne i bogen. Man skal have en viden og erfaring med at bage, ellers kan der være nogle ting, der blive svære; f.eks. hvornår man har pisket æggehviderne stive. Der kunne forfatteren godt ha’ nævnt, at man kan teste dette, ved at vende bunden i vejret på skålen uden hviderne falder ud. Så det er en forudsætning at børnene laver kagerne sammen med en voksen. Denne opskrift er lidt mangelfuld, da der står, at man til hindbærcremen skal bruge 1 piskefløde, men ikke hvor meget. Så man må gætte sig til det, og jeg brugte en halv liter piskefløde, hvilket passede fint.
boganmeldelse 027 (1)
Mine ”Overraskelsesmuffins med smørcreme” smagte også rigtig godt. Muffins er forholdsvis lette at lave, også for børn - men ikke alene - da man f.eks. skal smelte chokoladen. Det, at man kan lave smørcremen i forskellige farver, er en sjov udfordring, og som det fremgår af billederne, har jeg lavet lyserød smørcreme tilsat hindbærsaft og brun smørcreme med kakao. Det bedste ved at lave disse muffins, og som også er rigtigt sjovt for børn, er, når man skal pynte kagerne; og her er det kun fantasien, der sætter grænser.
boganmeldelse 026
Inden man går i gang, skal man være opmærksom på, at der kræves mange ingredienser, og derfor er kagerne ikke billige at lave. Til nogle af opskrifterne skal også bruges ting, som man måske ikke ligger inde med, f.eks. tuscher med spiseligt farvestof.
clip_image001 Jeg giver Rosas Kagebog 4 stjerner, fordi det er en rigtig god, inspirerende og sjov bog for børn og barnlige sjæle. Grunden til den ikke får flere skyldes opskrifterne sværhedsgrad, samt det faktum de kræver mange ekstra ingredienser. Det er dog en bog, som jeg kan anbefale, hvis man kan lide at bage, og specielt hvis man vil lave noget hyggeligt med sine børn.

Af Iben Helding Ersgaard
Bogen er skrevet af Rosa Gjerluff Nyholm, Mads Ulrick Holmstrup og Lærke Duus og udgivet ved forlaget Carlsen(Egmont) og er på 57 sider. Foto copyright forbrugermania. Hvis du har en Nokia telefon kan du nu følge anmeldelserne fra forbrugermania på din mobil via denne app.