rrh_685x1015mm_1sheet_dk_4-001
Der var ikke megen uhygge og gru i de gamle eventyr vi kender fra vores trygge barndom, men i deres oprindelige versioner flød blodet og lykkelige slutninger var sjældne. Hvorfor det var med et spinkelt håb om sand horror at biografsædet blev indtaget til pressevisningen på Red Riding Hood.
Red Riding Hood
Markedsprodukt
Men du kom aldrig i tvivl om hvem filmen forsøger at lokke indenfor i biografmørket, jeg tror dog at selv Twilight fans må føle sig skuffet efter Red Riding Hood filmen her. Godt nok har den samme struktur, samme henvisninger til fantasy genren og lige så mange kærlighedsforviklinger. Den er knap så idiotisk, knap så primitiv, men mangler til gengæld fremdrift og klar forbindelse til sit publikum! Hvor alverdens småpiger kunne leve sig i rollen som pigebarnet Bella der var fanget mellem to slemme drenge i Twilight serien – mangler ungersvendene noget her. De kække frisører, vokset brystkasser og tilhørende hundehvalp blikke er på plads.
Red Riding Hood

Teenlove

Men de er hverken rigtig farlige, rigtige forelsket, og de går slet ikke halvnøgen rundt gennem hele film. Ligeledes virker heltinden mere fokuseret på sig selv end på kærlighed. Catherine Hardwicke misser derved sit kernepublikum – for hvis de ikke køber ”kærlighedshistorien” så falder forretningen til jorden.
K3F_3750.dng
Det korte rids

Primitiv landsby samfund er underlagt en varulvs luner og behov. Gennem to årtier har den dog stillet sig tilfreds med offergaver, hvorfor beboerne føler sig snydt da de finder en ungmø flænset, hævn planlægges og fejler. Gejstlig eksperthjælp tilkaldes og ulvejagten påbegyndes. Midt i det hele er vores unge storbarmet Rødhætte – der er fanget mellem kærlighed og praktiske behov. Historiens to spor krydser hinanden flere gange og kulminerer samtidigt.

Red Riding Hood
clip_image001[4]Uhyggen udebliver og eventyret har ingen magi. De smukke unge mennesker får ej heller plads til romantik eller vilde fagter. Dels evner de det ikke og dels er historien fanget i en blindgyde. Det er ideen vi skal gætte hvem der er den sande trussel – hvem er vareulven? Sporene er mange og gættelegen kun momentvis interessant. Faktisk undrer du dig mere over hvorfor Gary Oldman er med i denne film. Hvad har han set i manuskriptet, forestillet sig, eller fået i løn for sin rolle? De øvrige skuespillere er unge og ukendte eller indhentet fra fjernsynsserier. Vurderingen havner på to stjerner, der gives for ulve effekter og Oldman.

SF Film har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Samlet spilletid er 100 minutter. Hvis du har en Nokia telefon kan du nu følge anmeldelserne fra forbrugermania på din mobil via denne app.